HIVB00201U Problemløsning og design
Problem Solving and Design
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA grundfag STO 2019
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsstudier_ba
På kurset i Problemløsning og design introduceres de studerende til designtænkning som en metode til problemløsning og design. Med afsæt i udvalgte ’real-life’-cases skal de studerende identificere relevante problemstillinger og herefter kvalificere disse gennem nærmere teoretiske og metodiske undersøgelser. På baggrund af de gennemførte undersøgelser arbejder de studerende med forslag til problemløsning og prototyping i et makerspace. Til sidst i forløbet evaluerer de studerende deres løsningsforslag og produkter, og formidler disse ved en fælles afsluttende konference.
Faglige mål:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale elementer i forskningsprocessen til analyse af en casebaseret problemstilling
- maker-tænkning og designprocesser.
Færdigheder i at
- anvende et maker-space i design af et produkt
- designe produkter, der er baseret på casebaserede problemstillinger inden for henholdsvis Information & IT og ABM
- formidle udviklede produkter.
Kompetencer i at
- reflektere over design af produkter i et maker-space
- diskutere produktforslag udviklet på baggrund af casebaserede problemstillinger
- indgå i casearbejde og designprocesser.
Eksempler på litteratur:
- Due, B. (2014). Ideudvikling.En multimodel tilgang til innovationens kreative faser. Samfundslitteratur.
- Hastrup, K.; Rubow, C. & Tjørnhøj-Thomsen, T. (2011). Kulturanalyse kort fortalt. Samfundslitteratur.
- Sanders, B.-N. E. & Stappers, P.J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Co-Design, 4(1), 5-18.
- Stanford d.school (2018). Design thinking bootleg. Hasso Plattner Institute of Design at Stanford Education. Available September 21, 2018, at https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- Eksamensforberedelse
- 325,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseEksaminationssprog: Dansk
Se særlige bestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsstudier_ba - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2019/20
- Reeksamen
Bunden 5-dages hjemmeopgave. Februar 2020
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00201U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 90 deltagere fordelt på 2 hold
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Camilla Moring (camilla.moring@hum.ku.dk)
Undervisere
Camilla Ellisabeth Moring, Trine Schreiber, Henrik Jochumsen og Nanna Kann-Rasmussen