HHIK09811U HIS 81. Den intime stat
HIS 81. Den intime stat
Historie
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatuddannelsen i historie [almen
profil], 2019-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatdelen af sidefaget med
30 ECTS, der skal udgøres af fagelementerne:
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie,
2019-ordningen]
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) + Metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03731E)
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie
[almen profil], 2015-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatsidefaget med 30
ECTS-point, der skal udgøres af fagelementerne
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) + Metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03731E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion + Metodiske og analytiske redskaber
[2019-ordningen]
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion + Metodiske og analytiske redskaber
[2015-ordningen]
HIS 81. Den intime stat
Stat, familie og individ er flettet sammen på mangfoldige og
historisk foranderlige måder. Staten er på én gang en forestillet
enhed og en operationel aktør, der gennem lovgivning og forskellige
typer praksis organiserer og regulerer borgernes intimsfære.
Omvendt bliver staten og de sociale, økonomiske og politiske
strukturer, der betinger den, løbende formet og omformet gennem
menneskelig aktivitet. På kurset vil vi læse klassiske og nyere
værker af en bred vifte af sociologer, politiloger, antropologer,
litterater og historikere, der har interesseret sig for forskellige
felter og måder, hvorpå stat, familie og individ interagerer og
bliver til. I dette krydsfelt vil vi beskæftige os med temaer som
sundhed, reproduktion, seksualitet og ægteskab. Vi vil diskutere
styringsmekanismer og magtdynamikker forbundet til
vidensproduktion, affekt og følelser, rum og materialitet.
Derigennem vil vi tilegne os metodiske og analytiske værktøjer til
at begribe – og genopdage – staten fra nye vinkler.
Empirisk vil vi hovedsageligt arbejde med Danmark siden 1850. I den periode har den danske stat undergået dramatiske forandringer. Man kan argumentere for, at den er blevet mere intim: Velfærdsstaten producerer voksende mængder information om individet, og familien er generelt blevet genstand for øget overvågning og politisk regulering. Samtidig har måderne, hvorpå vi indretter vores hverdag og intimsfære, ændret sig markant, og lovgivning såvel som sociale normer er blevet lempet på en række områder, mens de er blevet mere restriktive på andre. Vi vil forsøge at indkredse og sætte ord på sammenhænge mellem disse udviklinger.
Om end kurset fokuserer på Danmark, vi vil arbejde komparativt og sætte problematikkerne i relation til politiske konfigurationer og historiske udviklinger i andre dele af verden. Det er derfor også muligt at specialisere sig i en anden geografisk eller periodemæssig kontekst.
Kursuslitteraturen vil omfatte tekster af blandt andre Max Weber, Pierre Bourdieu, Michel Foucault, Bruno Latour, Ann Laura Stoler, Wendy Brown, Simon Szreter og Nanna Mik-Meyer. Vi vil arbejde med at operationalisere de teoretiske tilgange i analyser af forskellige kildetyper såsom rigsdags- og folketingsdebatter, offentlig diskurs og debat, retssager, patientjournaler, erindringer og skønlitteratur.
Kursets struktur og eksamensform
Første del af kurset vil primært fokusere på metodiske og
analytiske redskaber med mundtlig eksamen. Vi vil arbejde med
ugentlige ”commentaries”, forskellige typer øvelser og diskussioner
på holdet.
Anden del af kurset har fokus på den akademiske artikel som genre. Her fokuserer vi på tilrettelæggelse og udførelse af en faglig undersøgelse samt på at skrive en akademisk artikel, hvor analyse og diskussion af eksisterende forskning indtager en central plads. De studerende vil få mulighed for at få feedback på skriftlige udkast til problemformulering, forskningsdiskussion og en præsentation af kildematerialet. Denne del af kurset vil være sammensat af gruppearbejde, seminarer og vejledning rettet mod, hvordan man formulerer en interessant problemformulering, udarbejder en forskningsdiskussion og opbygger en sammenhængende argumentation.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
Blanketnavn i Selvbetjeningen: Historie: Omr A og redskaber (30 ECTS), Efterår 2019
Ordinær tilmelding: Ved tilmelding
betragtes det andet "Omr A og redskaber" kursus som 2.
prioritet.. Tjek alle tilmeldinger inden du logger af
Selvbetjeningen. Hvis der opstår problemer med tilmelding til
Historiekurser kan der i tilmeldingsperioden hentes hjælp i lokale
12.3.40 kl. 10-12.
Eftertilmeldingsperioden: på kurser med
ledige pladser anvendes direkte holdplacering i
Selvbetjeningen.
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kriterier for bedømmelse
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK09811U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Karen Asta Arnfred Vallgårda (karenva@hum.ku.dk)
- Marie Meier (mame@hum.ku.dk)