HHIK00851U HIS 85. Slaget om Danmark. Hovedtemaer i dansk politik fra Kanslergadeforliget til krigen mod terror
HIS 85. Slaget om Danmark. Hovedtemaer i dansk politik fra Kanslergadeforliget til krigen mod terror
Historie
Område D: historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Fagstudieordning. Kandidatuddannelsen i historie
[gymnasierettet profil], 2019-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie
[gymnasierettet profil], 2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik
[2015-ordningen]
Område D: historisk fagdidaktik [2019-ordningen: ikke
sidefagsstuderende]
HIS 85. Slaget om Danmark. Hovedtemaer i dansk politik fra
Kanslergadeforliget til krigen mod terror
Det danske samfund har ændret sig dramatisk de seneste knap 100 år.
I begyndelsen af det tyvende århundrede var Danmark et
landbrugsland uden megen mekanisering og industrialisering. Men i
mellemkrigstiden og især efter den anden verdenskrig accelererede
den teknologiske udvikling, velfærdsstaten tog form, og Danmark
integrerede sig stadigt mere i det internationale samfund og i de
vestlige samarbejdsorganisationer, herunder integrerede Danmark sig
i de europæiske fællesskaber og det atlantiske samarbejde. I kurset
tager vi udgangspunkt i 1930’ernes krise og den samtidige
antidemokratiske udfordring. Det er bl.a. historien om de fire
gamle partiers forsvar for demokratiet og velfærdsstatens tidlige
historie. Men det er også historien om antidemokratiske kræfter på
dansk grund. Herefter følger undervisningsgange om Danmark under
den tyske besættelse og om velfærdsstatens realisering i 1950’erne
og 1960’erne samt velfærdsstatens efterfølgende krise i 1970’erne.
Vi skal også høre om Danmark i den kolde krig, PET’s efterforskning
af politisk aktivitet, og så skal vi beskæftige os med dansk
udenrigs- og sikkerhedspolitik i den amerikanske verdensorden i
1990’erne og 2000’erne. Undervejs skal de studerende udvikle
undervisningsmaterialer til anvendelse i
gymnasieundervisningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Blanketnavn i Selvbetjeningen: Historie: HK 5, Forår 2020
Ordinær tilmelding: Tjek alle
tilmeldinger inden du logger af Selvbetjeningen. Hvis der opstår
problemer med tilmelding til Historiekurser kan der i
tilmeldingsperioden hentes hjælp i lokale 12.3.40 kl. 10-12.
Eftertilmeldingsperioden: på kurser med
ledige pladser anvendes direkte holdplacering i
Selvbetjeningen.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kriterier for bedømmelse
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2015 & 2019).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK00851U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Rasmus Mølgaard Mariager (rmariager@hum.ku.dk)
- Jakob Linnet Schmidt (linnet@hum.ku.dk)