HHIB10194U HIS 19. Det osmanniske Rige, kristne muslimer og dannelsen af Grækenland og Tyrkiet (BA-tilvalg)
HIS 19. Det osmanniske Rige, kristne muslimer og dannelsen af Grækenland og Tyrkiet (BA-tilvalg)
Historie
Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk skriftlighed
(Område 4) (HHIB10191E) [ikke for studerende med grundfag i
Historie]
[Fagstudieordning. Bachelordelen af sidefaget i historie,
2019-ordningen]
Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk
skriftlighed (Område 4) (HHIB10191E) [ikke for studerende med
grundfag i Historie]
[Fagstudieordning for bachelortilvalg i Historie,
2019-ordningen]
Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk
skriftlighed (Område 4) (BA-tilvalg)
HIS 19. Det osmanniske Rige, kristne muslimer og dannelsen
af Grækenland og Tyrkiet (BA-tilvalg)
Grækenland og Tyrkiet er opstået ud af det, der for mindre end
hundrede år siden blev omtalt som ”Tyrkiet i Europa”, og som var en
del af det multietniske Osmanniske Imperium. Der er tale om en
statsdannelse, der var organiseret på fundamentalt andre former for
fællesskabs- og loyalitetsstrukturer end dem, der udgør de
grundlæggende elementer i nationalisme, såsom fælles sprog,
historie eller etnicitet. I det osmanniske rige var de formelle
fællesskab baseret på konfession, dvs. på den tro, man var født
eller døbt ind i. Det gjaldt for indbyrdes sociale og politiske
fællesskab, og det gjaldt for forholdet mellem borger og stat. På
den måde udgjorde nationalisme både en udfordring for rigets
grundlæggende måde at organiserer sig på og for den officielle
status for muslimer og kristne. Oprettelsen af nationalstater var
baseret på nationalisme, men indebar en radikal transformation af
institutioner, praksis-former og mentalitet, som til tider udløste
en kriseagtig udvikling både i forholdet mellem Det osmanniske Rige
og de nye nationalstater samt stormagterne og internt i de enkelte
lande.
Kurset vil diskutere de processer, der førte til opløsningen af den multietniske statsdannelse og til skabelsen af nationalstater i osmanniske rum. Vi fokuserer på den indre udvikling af riget, på skabelsen af de rigets efterfølgerstater Grækenland og Tyrkiet og på hvordan reformuleringen af identitet og fællesskab med udgangspunkt i nationalismes kategorier påvirkede både dem, der blev borgere i de nye stater og dem, der blev tilbage i Det osmanniske Rige inden dets endelige fald. Kurset vil også diskuterer stormagternes rolle, først og fremmest deres intervention i Det osmanniske Rige indre forhold.
Vi vil særligt fokusere på:
1) Forandring og reform i Det osmanniske Rige
2) Grækenland betydning som ’den signifikante anden’ for de
osmanniske reformer
3) Kristen og muslimsk sameksistens ’før nationen’
4) Erindring og mundligt tradition som historiske kilder
5) Opfattelen af Osmanniske Rige hos de europæiske stormagter og
synet på kristne og muslimer
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• være fortrolige med de forandringer og reformer, som det Det
osmanniske Rige undergik og fremmede dannelsen af nationalstater i
området
• være i stand til analysere og kritisk diskutere de faktorer,
der drev denne udvikling
• beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central
begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser
af Det osmanniske Rige og af nationalstatsdannelserne
• være i stand til at diskutere og forholde jer kritisk til
den historiografi og meningskrystallisering, der er opstået omkring
Det osmanniske Rige
• forstå og kritiske diskutere de metodiske og teoretiske
problemer, som knytter sig til denne historiografi
- Sükrü Hanioglu: Late Ottoman Empire.Princeton:
Princeton UP, 2008.
- Nicholas Doumanis: Before the Nation: Muslim-Christian
Coexistence and its Destruction in Late Ottoman Anatolia.
Oxford: Oxford UP, 2013.
- Ugur Ümit: The Making of Modern Turkey: Nation and State in
Eastern Anatolia 1913-1950. Oxford: Oxford UP, 2012.
- Davide Rodogno: Against Massacre: Humanitarian
Intervention in the Ottoman Empire 1815-1914. Princeton:
Princeton UP, 2011.
- Huseyin Sukru Illicak: A Radical Rethinking of Empire:
Ottoman State and Society during the Greek War Independence.
Dissertation Harvard University, 2011.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Blanketnavn: Historie, BA-tilvalg: Område 4, Forår 2020
Ordinær tilmelding: Ved tilmelding skal der vælges tre "Område 4" kurser i prioriteret rækkefølge. Ved færre prioriteringer opfattes øvrige kurser som 2. eller 3.prioritet. Tjek alle tilmeldinger inden du logger af Selvbetjeningen. Hvis der opstår problemer med tilmelding til Historiekurser kan der i tilmeldingsperioden hentes hjælp i lokale 12.3.40 kl. 10-12.
Eftertilmeldingsperioden: foregår ved personlig henvendelse kl. 10-12 i lokale 12.3.40.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2019).
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB10194U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Bachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mogens Pelt (mpelt@hum.ku.dk)