HHIB09621U HIS 62. Historisk metode med studieteknik
HIS 62. Historisk metode med studieteknik
Historie
Historisk metode med studieteknik (HHIB00621E)
[Bacheloruddannelsen, 2019-ordningen]
Historisk metode med studieteknik (1. semester)
HIS 62. Historisk metode med studieteknik
Historisk metode
Historisk metode handler om at arbejde kritisk og kreativt med
kilderne og de hypoteser om fortiden, man kan - eller netop ikke
kan – opstille. Det er et håndværksfag i den forstand, at det
drejer sig om øvelse og om at lære selv at kunne arbejde med
kilderne. Men det er også et teoretisk fag i den forstand, at vi
sætter ord på det, vi gør, dvs. bliver bevidste om det og
forhåbentlig bedre til det.
Undervisningen består af kildekritiske øvelser over kilder og litteratur suppleret med diskussion af teoretiske tekster om den historiske forskningsproces og enkelte obligatoriske fællesforelæsninger. Mange forskellige slags kilder, tekster så vel som tal og billeder, fra alle perioder af historien vil blive præsenteret, forskellige former for ældre og nyere historieskrivning vil blive gjort til genstand for kritik, og vi vil snuse til et par af de vigtigste hjælpediscipliner (kronologi, diplomatik).
Undervejs i semestret vil der være to obligatoriske øvelsesopgaver, der skal afleveres for at kvalificere sig til ordinær eksamen.
Studieteknik
Undervisningen i studieteknik består af en introduktion til 1)
videnskabelige normer og etik, herunder plagiat, 2)
informationssøgning, både digitalt og analogt, 3) læse- og
notatteknik, herunder forskellige arbejdsformer 4) akademisk stil,
herunder formalia i forbindelse med skriftlige opgaver (sprog,
struktur, dokumentation etc.).
Undervisningen vil bestå af seks obligatoriske fællesforelæsninger, rundvisning i videnscentret, gruppearbejde og små opgaver.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• tage kildekritisk stilling til kilder
• diskutere hypoteser om fortiden på grundlag kilderne
• vurdere videnskabelige fremstillingers brug af kilderne
• reflektere over den historiske erkendelsesproces
• skrive en tekst i overensstemmelse med almindelige akademiske
normer for argumentation og dokumentation
• søge og sortere information om et givet emne
Den studerende har efter kurset kendskab til:
• grundlæggende normer for akademisk, især historisk og
kildekritisk argumentation og dokumentation
• almindelige formalia mht. plagiat og henvisningspraksis
• forskellige individuelle og gruppebaserede arbejdsformer
• de almindeligste teknikker til digital og analog
informationssøgning
- Klio: Kompendium til historisk metode (fås i
kompendieudsalget PUBLIKOM)
- Sebastian Olden-Jørgensen: Til kilderne! Introduktion til
historisk kildekritik. Kbh., 2001 eller senere (fås i bogladen
Academic Books).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 191
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Tilmelding: Nystartede studerende
kontaktes og holdsættes af studievejledningen på SAXO.
Område 1 styrer holdplacering på Historisk metode med
studieteknik [HMS]:
* HIS 61. Fra Empire til Commonwealth / HMS Hold 1
* HIS 61. Middelalderens verden - temaer og nedslag gennem tusind
års politiske, institutionelle og kulturelle historie / HMS Hold 2
* HIS 61. Kulturhistorie og socialhistorie i det gamle Grækenland /
HMS Hold 3
* HIS 61. Demokratiet / HMS Hold 4
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Studiehåndbogen (2019).
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB09621U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Benedicte Fonnesbech-Wulff (benfon@hum.ku.dk)
- Avner Shamir (gdl628@hum.ku.dk)
- Sebastian Olden-Jørgensen (olden@hum.ku.dk)
(koordinator) - Tenna Jensen (tennaje@hum.ku.dk)