HFMB10051U FM Reception og brug af film og medier
Mangler
Bachelorsidefag i Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Bachelortilvalg i Film- og Medievidenskab
Kurset dækker de teoretiske forståelser af og metodiske tilgange
til reception og brug af film og medier. Kurset trækker på
klassiske og nyere studier af publikummer, seere og brugere til at
belyse, hvordan folk opfatter, fortolker, interagerer med og
handler på baggrund af film og medier. Kurset dækker således både
traditionelle former for fakta- og fiktionsmedier samt
interpersonel- og netværkskommunikation over internettet og på
sociale medier. Igennem kurset vil praktiske øvelser og opgaver
give den studerende mulighed for at udføre konkrete analyser af
reception og brug af film og medier.
Der lægges vægt på, at den studerende får kendskab til både
reception af individuelle værker (fx enkelte film, serier eller
medietekster) samt brugen af medier i hverdagen (fx smartphones,
computerspil, eller sociale medier). Samtidig belyser kurset
individuelle aktører som både modtagere, brugere og medskabere af
medieindhold. Samlet set giver kurset et overblik over de vigtigste
teoretiske udviklinger i analysen af mediebrug fra passive
publikummer og kritiske modtagere til aktive brugere og medskabere
af indhold.
Igennem kurset laver de studerende praktiske øvelser og små opgaver, hvor de anvender empiriske metoder til at studere reception og brug i praksis. Kurset introducerer samtidig til konkrete værktøjer til at studere mediebrugsmønstre i både mindre (mediedagbøger) og større skala (TV-meter og webanalyse). Fokus igennem forløbet er på, hvordan man kobler receptions- og brugsteorier med empiriske metoder og anvender disse teorier til at fortolke resultater fra konkrete empiriske undersøgelser.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- klassiske og moderne teorier om forholdet mellem film, medier, kommunikation og samfund og om ændrede opfattelser af forholdet mellem værker og kommunikationsformers publikum/brugere fra det analoge til det digitale medielandskab
- mediesociologiske og andre teorier om reception og brug af film og medier og af kvalitative og kvantitative metoder til analyse af mediebrug
- centrale forandringer og mønstre i reception og brug af film og medier forbundet med digitaliseringen og sociale medier.
Færdigheder i at
- karakterisere forskellige film- og medievidenskabelige teoritraditioner og metoder samt deres relevans for analyser af reception og mediebrug på nye og etablerede platforme
- analysere forandringer i receptionsmønstre og brug af film og medier i relation til samfundsmæssige, kulturelle og teknologiske udviklinger
- planlægge og gennemføre empiriske undersøgelser af reception og brug af film og medier vha. kvalitative og kvantitative metoder.
Kompetencer til at
- vurdere forskellige film- og medievidenskabelige teorier og metoders relevans for analyse af reception og brug af film og medier
- formulere relevante forskningsspørgsmål om reception og brug af film og medier på baggrund af teoretisk og analytisk viden om det aktuelle medielandskab
- arbejde selvstændigt og i grupper med en empirisk analyse og formidle undersøgelsens resultater mundtligt og skriftligt.
Kurset tager udgangspunkt i klassiske tekster inden for publikums-, seer- og brugeranalyse. I udvælgelsen af materiale sigtes der efter at dække de vigtigste perioder samt nyeste udviklinger i litteraturen. Teksterne vil både være på dansk og engelsk.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 325,5
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
For at kunne gå til mundtlige eksamen i faget skal den studerende have afleveret og bestået 3 skriftlige øvelser stillet af underviseren og typisk udformet i grupper. Øvelserne dækker praktiske empiriske opgaver med udgangspunkt i én eller flere teorier gennemgået i undervisningen. En af disse øvelser kan danne grundlag for materialet til den mundtlige eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Se studieordning:
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMB10051U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Bachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- --
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (karstoft@hum.ku.dk)
Undervisere
Opdateres