HDAK0007FU DAN; Danskfagets didaktik
Teaching Danish, A-level
Dansk (dette kursus hører også under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke
bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformen (2005) er der
kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet
mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i
gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende
stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring. Kurset i
Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og
fascinerende gymnasiale virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget
i gymnasiet (stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler og i
både historisk og aktuelt perspektiv. Kurset er bygget op om flg.
tyngdepunkter:
- Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
- Interaktion i klasserummet
- Fagdidaktik, litteraturpædagogik
- Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i
relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres
bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til
at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre
hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende
hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen.
Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed
eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i
undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal
I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til
at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal
analysere konkrete teksters liv i
undervisningsforløbene.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede undervisningsforløb.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave (jf. de særlige bestemmelser i studieordningen).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0007FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Kun for studerende ved Åbent Universitet:
Læs mere om pris her
Læs mere om tilmelding her- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Østergaard (aoest@hum.ku.dk)