HAUK0003FU AUD; Fordybelseskursus A: Logopædisk stemmeundervisning
Audiologopedic Specialisation A
Audiologopædi
I fordybelseskurset i logopædisk stemmeundervisning vil
der blive lagt fokus på den evidens, der findes for effekten
af logopædisk stemmeundervisning i form af videnskabelige
undersøgelser og de interventionsmetoder, som disse har studeret.
Vi kommer også at belyse de dele af stemmeområdet, hvor evidensen
er svag, eller mangler helt, og identificere mulige undersøgelser,
der ville kunne afhjælpe denne mangel.
Begrebet ’klinisk ekspertise’ inden for evidensbaseret praksis vil
gennemgås og dermed også de praktiske tiltag, der ligger i
udformning, rækkefølge og indhold i undervisningsforløb til voksne
med stemmelidelser.
Der vil arbejdes med praktiske øvelser inden for blandt andet
stemmebevidsthed, respiration, kropsholdning, afspænding,
intensitet, stemmeleje, artikulation, resonans samt overføring.
Forskellige specifikke metoder vil gennemgås med henblik på
oprindelse, fysiologisk hensigt samt gennemgang af publiceret
forskning. Kursets deltagere forventes at deltage aktivt i
fremlæggelse af litteratur samt i praktiske øvelser både
individuelt, i par samt i grupper. Der kommer evt. til at
indgå undervisning af patienter med funktionelle
stemmelidelser.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Eksaminanden kan:
- læse litteraturen selvstendigt og udnytte den opnåede viden i et teoretisk og praktisk perspektiv.
- demonstrere godt kendskab til konkrete øvelser inden for logopædisk stemmeundervisning, samt disse øvelsers formål og forventede effekt.
- demonstrere indgående kendskab til de forskellige øvelsers bagvedliggende teoretiske ramme.
- demonstrere kendskab til mere overordnede metoder (Accentmetoden, Confidential Voice Therapy, Verbal Instruction Model)
- vurdere øvelsers og metoders anvendelighed i forhold til symptom og diagnoser
- demonstrere indgående kendskab til eksempler på evidens for, at logopædisk stemmeundervisning har en effekt, og på hvilke områder evidensen er svag.
- formidle den opnåede viden fra forskningslitteraturen til kolleger.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Eksaminanden kan:
- læse litteraturen og udnytte den opnåede viden i et teoretisk og praktisk perspektiv.
- demonstrere kendskab til konkrete øvelser inden for logopædisk stemmeundervisning, samt disse øvelsers formål og forventede effekt.
- demonstrere kendskab til de forskellige øvelsers bagvedliggende teoretiske ramme.
- demonstrere kendskab til mere overordnede metoder (Accentmetoden, Confidential Voice Therapy, Verbal Instruction Model)
- vurdere øvelsers og metoders anvendelighed i forhold til symptom og diagnoser
- demonstrere kendskab til eksempler på evidens for, at logopædisk stemmeundervisning har en effekt, og på hvilke områder evidensen er svag.
- formidle den opnåede viden fra forskningslitteraturen til kolleger.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på
Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 105
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 73
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringBunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0003FU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jenny Iwarsson (jiwarsson@hum.ku.dk)