ASTK18271U Strategisk styring og ledelse i den offentlige sektor
Strategic Management in the Public Sector
Bachelorstuderende (2012-studieordningen): 10 ECTS
Bachelorstuderende (2017-studieordningen): 7.5 ECTS
Kandidatstuderende: 7,5 ECTS
Kurset tager udgangspunkt i at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi”. Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? Hvad adskiller offentlig strategi fra andre organisationers?
Styring og ledelse smelter i disse år sammen i takt med at nye styringsmodeller i højere grad bygger på organisationens relationer – og derfor fordrer ledelse. Det stiller nye krav til organisationen strategi.
På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor. Kurset afsluttes med en drøftelse af fremtiden set i lyset af fremkomsten af nye styringsregimer og New Weberian State (NWS).
Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategiudvikling - sat i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.
Foreløbig gennemgangsplan
- Introduktion til kurset, til strategisk styring og til koblingen mellem styring og ledelse
- Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
- Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
- Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
- Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
- Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
- Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
- Strategi og styringsredskaber
- Klassisk offentlig strategi
- Cases og øvelser: Strategiprocesser i stat og kommuner og regioner
- Strategi og politik
- Ny strategi og kritiske strategiperspektiver
- Perspektivering v. gæst
- Eksamensforberedelse
Viden:
Kursets mål er, efter endt undervisning, at sætte den studerende i stand til at forstå fremkomsten af nye strategiske redskaber, og sætte dem i relation til den fremherskende styringsfilosofi. Den studerende skal efter endt undervisning have tilegnet sig viden om de almindeligste redskaber i strategisk offentlig styring.
Færdigheder:
Kurset skal opbygge den studerendes evne til at agere strategisk under givne udfordringer, samt at anerkende og anvende disse udfordringer, som strategiske ressourcer.
Kompetencer:
Kurset skal sætte den studerende i stand til
- At forstå og genkende strategiske initiativer i den offentlige sektor
- At vurdere hvordan strategiske initiativer spiller sammen med ledelse i organisationen
- At analysere offentlig strategi, og sætte den ind i kontekst
- At analysere kritikken af offentlig styring, og nye styringsredskabers muligheder som svar herpå
- At foreslå konkrete strategiske løsninger på udvalgte udfordringer
Whittington, Richard: Hva er strategi?
Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse
Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches
Nordhaug Odd: Competence Specificities in Organizations
Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse
Fog, K.: Branding gennem storytelling
Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love
Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks – essays om autopoietiske systemer
Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings
Daugaard Jensen, Kontrol I det stille
Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjøberg: Tillid på bundlinjen
Mayne, John: Challenges and lessons in implementing results-based management
Behn, Robert D.
Why Measure performance? Different purpose require different measures
Collins, J.C., Porras, J.: Organizational Vision and Visionary Organizations
Bohni, Timo Klindt: På sporet af fremtidens offentlige sektor. Erhvervspsykologi, juni 2019
Bringmann, Svend, Svend Brinkmann: Elsker du din chef? Lad være!. Politiken, 19. november 2018
La Cour, Anders, Højlund, Holger, Afføringsskemaer som teknologi
Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer
Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy research
Grønnegård Christensen, Jørgen, Mortensen, Peter Bjerre: I politikkens vold
Majgaard, Klaus: Handlekraft i velfærdsledelse
Pedersen, Ove Kai: Konkurrencestaten
Pedersen, Ove Kai: Reaktionens tid
Boje, David M. Storytelling Organizations
Andersen, Camilla Heding m.fl. "Gav det mening skat?", Samfundsvidenskab i Skandinavien, årg 33, nr. 5
Hammer, Sverri og James Høpner. "Meningsskabelse, Organisering og Ledelse, en introduktion til Weicks univers", Samfundslitteratur 2019
I alt ca. 1100 sider
Det forventes, at de studerende tager aktivt del i diskussioner på holdet.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
Der gives løbende feedback samt feedback i forlængelse af afleveringen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPorteføjleeksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- På semestret hvor kurset finder sted: Fri skriftlig opgave
- På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK18271U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
- Kursuskapacitet
- ..
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mads Teisen (mads.teisen@mail.dk)