ASOK15623U Avanceret kvalitativ dataanalyse
Advanced qualitative data analysis
KA Metode og forskningspraksis (2015 studieordningen)
Fagpakke (KA 2015):
Velfærd, ulighed og mobilitet
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Kvalitative data af alle typer er rige data. Derfor kan man som
sociolog for det meste fortolke og analysere de samme kvalitative
data fra flere forskellige perspektiver og ved hjælp af flere
forskellige specifikke metoder.
Det er forskerens videns interesse, teoretiske perspektiv og de
forskellige typer kvalitative datas analytiske status, der bør
afgøre valg af og argumenter omkring metoder for dataanalyse. Ofte
kan det dog være svært at træffe tilstrækkeligt valide valg af
metoder til databearbejdning af kvalitative data i et sociologisk
projekt, hvis man ikke i praksis har prøvet en række forskellige
måder at fortolke, analysere og drage slutninger om kvalitative
data.
På dette kursus bliver deltagerne præsenteret for en række
videregående metodiske problemstillinger (så som validitet i
forhold til datamaterialets modalitet, og flerstrenget analytisk
generalisering), og deltagerne kommer til at gå i dybden med at
sætte sig ind i og anvende i praksis en række metoder til
fortolkning, analyse og slutnings-dragning på basis af kvalitative
data (så som fortolkning af tavse selvfølgeligheder,
positionerings-analyse og abduktive slutnings-måder).
Kurset er opbygget som en vekselvirkning mellem underviser-oplæg,
diskussioner af litteratur og erfaringer, og praktiske øvelser i de
forskellige metoder på deltagernes egne medbragte data-uddrag. De
praktiske øvelser bidrager til produktionen af
porteføjleopgaven.
VIDEN
Ved kursets afslutning skal den studerende kunne redegøre for og reflektere over:
- komplicerede metodiske problemstillinger inden for kvalitativ dataanalyse, f.eks. at producere analytisk generalisering.
- de faglige processer i en række specifikke metodiske analyseværktøjer for kvalitative data, f.eks. domænefortolkning og positioneringsanalyse.
- muligheder og begrænsninger ved de gennemgåede og afprøvede metoder til kvalitativ dataanalyse.
FÆRDIGHEDER
Faget giver den studerende et praktisk empirisk baseret kendskab til at arbejde med et bredt udvalg af kvalitative analyseredskaber. Den studerende skal kunne:
- reflektere over anvendeligheden af de forskellige metodiske greb på kurset i forhold til forskellige typer sociologiske vidensinteresser og kvalitativt datamateriale.
- argumentere selvstændigt for relevans og anvendelighed af de forskellige metodiske greb på kurset i relation til eget empiriske projekt.
- give metodisk feed-back til andre studerendes kvalitative datafortolkninger.
KOMPETENCER
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
- omsætte kursets metodiske værktøjer i kvalitativ dataanalyse til eget efterfølgende empiriske arbejde, f.eks. i forbindelse med specialet.
- vurdere anvendelsen af kvalitative dataanalyse værktøjer i andres sociologiske undersøgelser.
Der bliver udarbejdet et kompendie med centrale tekster, som bliver gjort tilgængeligt online inden kursets start. Kompendiet bliver på max. 700 sider.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 148
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 206
Grundet porteføljeopgave eksamensformen og workshops med praktiske øvelser er der løbende feedback både fra underviser og i peer-to-peer interaktion.
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioIndividuelt eller i gruppe.
Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende på kandidat niveau.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Skriftlig opgave med NYE stillede spørgsmål
Individuel/gruppe.
Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere NYE stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15623U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Bente Halkier (beh@soc.ku.dk)
Undervisere
Bente Halkier, e-mail: beh@soc.ku.dk