ASOA15087U Køn, innovation og mangfoldighed i offentlige og private institutioner (Sommer 2020)
Gendered Innovations in public and private institutions (Summer 2020)
Elective Course
Fagpakke (KA 2015):
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Kurset har til formål at udvikle innovative og holdbare analytiske modeller for samarbejde omkring cases og innovationsprojekter mellem KU og en række relevante eksterne institutioner og organisationer.
Kurset er udviklet på baggrund af det tværfakultære Gender Certificate initiativ på KU i samarbejde med række private og offentlige organisationer, som ønsker at integrere casestudier af køn og mangfoldighed i i deres virksomhed. Sigtet med kurset er:
1. At skabe mulighed for at udvikle innovative
organisatoriske tiltag for køn og mangfoldighed i organisationer
f.eks. med henblik på rekruttering, avancement, arbejdspladskultur
m.v.
2. At udvikle modeller for innovative løsninger og produkter og
serviceydelser, hvor køn og mangfoldighed er indtænkt fra start til
slut: fra ide, over produktion og til bruger perspektivet.
Kurset består i både teoretiske introduktioner til køn,
mangfoldighed og intersektionalitet, samt i relevante faglige og
organisatoriske introduktioner til de cases som udgør en del af
kurset. Derudover at facilitere praktiske samarbejdsforløb med de
involverede organisationer.
Kurset tager udgangspunkt i de strategier omkring forskning og innovation, som er udviklet i Gendered Innovations projektet, der har kortlagt betydningen af køn og mangfoldighed og som viser, at et analytisk blik på køn og mangfoldighed kan bidrage til bedre forståelse af behov, adfærd og holdninger til forskellige serviceydelser og produkter. http://genderedinnovations.stanford.edu/what-is-gendered-innovations.html
Den studerende forventes at afsætte tid til gruppearbejde og mindre feltarbejder samt at have en professionel indstilling til casework og arbejdsopgaver i de berørte institutioner i de uger, som kurset løber over.
Viden:
- Introduktion til sex/gender og intersektionel analyse
- Viden om køn og mangfoldighed i organisationer
- Viden om innovationsprocesser og tværdisciplinært gruppearbejde
- Basis viden om præsentationsteknikker
Færdigheder:
- Undersøge og (re)formerer et problem/en case sammen med relevante stakeholders og ved at anvende forskellige perspektiver
- Indsamle, vurdere og inkorporere feedback for at kvalificere løsninger i en specifik kontekst
- Anvende metoder og udvikle kreative løsninger i relation til gendered innovations i private og offentlige institutioner
Kompetencer:
- Evne til at samarbejde med eksterne partnere i en innovativ proces
- Deltage i processer som frembringer innovative løsninger ved at involvere forskellige stakeholders
- Evner til at identificere sex/gender aspekter og analytiske dimensioner i relation til problemløsning og udvikling af løsninger baseret på de studerendes disciplinære bagrund.
- Kommunikere potentielle løsninger til relevante til et relevant publikum og til partnere
Kompendium + case materiale/introduktioner.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 178
- Forelæsninger
- 28
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole-kurser er fra 15.
november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE
blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1.
juni.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseAktiv deltagelse eksamen, der består af 3 dele, feed-back og en endelig opgaveløsning – ledsaget af en mundtlig præsentation.
1.
Den første del består af en kort opgave med en præcisering af problemformulering / definition af den /definition af den stillede opgave. Den/de studerende modtager feedback på denne del.
2.
Den anden del består af en relevant empirisk sex/gender og intersectionel analyse af casen/organisationen
3.
Den tredje del består i de to første dele (som kan forbedres undervejs), baggrunden for præsentationen and refleksioner over feed back fra de involverede partnerne/institutioner
Den mundtlige præsentation – som indgår i forløbet – er ikke del af eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på enten BA-studieordningen af 2016 eller KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende kan være på både bachelor- og kandidat niveau.- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Studieordningen er pt. under revidering og derfor kan der forekomme ændringer i re-eksamensformerne.
Vi vil opdatere beskrivelserne her på kurser.ku.dk så snart de er godkendt af fakultetet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15087U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- Forventet skema sommer 2020:
Uge 33, 2020:
Mandag: 10-15
Onsdag: 10-15
Fredag: 10-15
Uge 34, 2020
Mandag: 10-15
Onsdag: 10-15
Fredag: 10-15 - Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hilda Rømer Christensen (hrc@soc.ku.dk)
Undervisere
Hilda Rømer Christensen, hrc@soc.ku.dk
Sammen med tværfakultært team af undervisere + eksterne partnere +
Peter Wick fra Pædagogisk center.