ASOA15067U Sociologien om eksperter, professioner og ekspertise
The sociology of experts, professions and expertise
Valgfag
Fagpakke - kandidat 2015:
Viden, organisation og politik
Studiet af eksperter og professioner har en lang tradition i sociologien. Professioner som grupper og organisationer har altid været vigtige aktører i samfundet, ikke mindst i vores nuværende videnssamfund, hvor eksperternes og de professionelles viden og ekspertise er et konstant omdrejningspunkt i udviklingen af politiske løsninger. Samtidig foregår der løbende magtkampe indenfor og på tværs af forskellige professionelle grupper og samfundsmæssige organisationer omkring de professionelles position og den rolle, som professionel viden og ekspertise skal spille. På den ene side har bestemte professionelle grupper, som fx økonomer, stor magt til at definere og udvikle bestemte politiske områder. På den anden side kæmper andre professioner, fx velfærdsprofessionerne som lærere og pædagoger, for autonomi og selvbestemmelse på deres område. Disse bevægelser er også præget af globaliseringen af videnssamfundet, hvor professionernes praksisområder (fx økonomi, medicin, jura) går på tværs af nationale grænser, og hvor professionelle organisationer transnationaliseres. Disse bevægelser ændrer vilkårene for og organiseringen af de klassiske professioner.
På kurset vil vi fokusere på (1) at læse og diskutere de forskellige tilgange til studiet af professioner i sociologien (både de klassiske og de nyere), (2) at forbinde disse med begreber om viden, magt, organisation og samfund, og (3) at benytte de forskellige teorier til at analysere aktuelle professions-sociologiske problemstillinger.
En central del af kurset vil være, at de studerende selv vælger en case, der repræsenterer et professions-sociologisk problem, som de løbende arbejder med gennem kurset. I case-arbejdet vil de studerende benytte den læste teori og de diskuterede begreber til at forstå den valgte problemstilling.
Viden:
De studerende vil efter kurset kunne redegøre for og definere
centrale begreber som viden, magt og organisation i relation til
den professions-sociologiske tradition og diskutere forskellene
internt mellem teorierne. De vil i løbet af kurset opnå viden om
bestemte, selvvalgte professionelle grupper og professionelle
praksisområder i national og/eller transnational kontekst.
Færdigheder:
De studerende vil efter kurset kunne analysere
professions-sociologiske problemstillinger med brug af
kursuslitteraturen og i den forbindelse vurdere, argumentere for og
diskutere anvendeligheden af de forskellige teorier på selvvalgte
professionelle problemstillinger og praksisområder. De studerende
vil kunne formidle og diskutere professions-teoretiske tekster.
Kompetencer:
De studerende vil efter kurset kunne planlægge, designe og
iværksætte en kortlægning og analyse af et professions-sociologisk
problem.
Undervisningsmaterialet vil bestå af ældre og nyere professions-sociologiske tekster. Materialet vil blive tilgængeligt via Absalon.
Kurset er bygget op omkring aktiv deltagelse i undervisningen. De studerende skal (1) præsentere teoretiske tekster, (2) give feed-back på andre studenteroplæg og (3) løbende producere kortere, skriftlige opgaver og analyser. Kurset er baseret på holdundervisning.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 148
- Forelæsninger
- 28
- I alt
- 206
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole-kurser er fra 15. november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1. juni.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuelt eller i gruppe.
Eksamen består af af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på enten BA 2016 eller KA 2015 studieordningen for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende kan være på både bachelor og kandidat niveau.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Skriftlig opgave
Individuel/gruppe.
Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15067U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor,Bachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Marie Leth Meilvang (mlm@soc.ku.dk)
Undervisere
Marie Leth Meilvang, e-mail: mlm@soc.ku.dk