APSK15731U Valgfag - Psykotraumatologi: Krise- og katastrofepsykologi
Elective course - Acute and Post-traumatic Stress Reactions. Theory and Clinical Practice
- Kurset fokuserer på traumatisk stress. Dvs. reaktioner på udsættelse for alvorlige og livstruende hændelser så som ulykker, katastrofer, krig, terror mm.
- Det teoretiske grundlag for psykotraumatologien gennemgås. Ligesom kliniske og terapeutiske aspekter af området behandles.
- Den historiske baggrund for den moderne opfattelse af det psykiske traume.
- Det teoretiske og videnskabelige grundlag for psykotraumatologien.
- De psykologiske teorier om Post Traumatic Stress Disorder ( PTSD).
- De neurobiologiske teorier om PTSD
•Præmorbide personlighedsfaktorers betydning for den posttraumatiske reaktion.
•Den tidlige, akutte intervention: Identifikation af ramte med specielt behov for intervention- Forløbet af akutte stress reaktioner.
•Organisering og indhold af den akutte indsats.
•Identifikation af risikofaktorer og screening for specielt behandlingskrævende hos de ramte i akutfasen.
•Traume inducerede dissociative tilstande.
•Defusing og debriefing af involverede i traumatiske hændelser.Teorien bag den psykologiske debriefing.Hvordan udføres den.Fordele og begrænsninger ved den psykologiske debriefing
•Diagnoserne Acute Stress Disorder, ASD, og Post Traumatic Stress Disorder, PTSD, og de kliniske konsekvensererne af disse, belyses.
DSM-5 kriterier og PTSD:
Kriterium A til G gennemgås:
- Stressor kriteriet
- Genoplevelse
- Avoidance
- Negative forandringer i kognition og sindstilstand
- Forandringer i Arousal og Reactivity.
- Varigheds kriteriet
- Funktionelle konsekvenser af diagnosen.
- DSM-5 og ICD-11. To forskellige diagnosesystemer!
- Assesment i forbindelse med ASD og PTSD:
- Selektion af Assesment metoder-
- Struktureret og semistruktureret interview. –
- Selvrapporterende questionnaires
- Traumers og PTSD’s epidemiologi.
- Komorbiditet og PTSD.
- Traumer og PTSD i civile populationer
- Traumer og PTSD i veteran populationer. -Og i andre risikogrupper.
Den længerevarende psykoterapeutiske indsats i forbindelse med post traumatiske stresstilstande.
Evidens for effekt.
Hvilke krav kan stilles til denne
Hvad er de essentielle elementer i post traumatisk psykoterapi belyst ud fra forskellige terapeutiske retninger.
Her tænkes på
- exposure,
- meningsdannelse
- og coping i den terapeutiske proces.
- PTSD. Kulturelle faktorers betydning for diagnosen.
- Resilience i forbindelse med traumatisering. Hvilke faktorer har betydning og beskytter.
- Resiliencsbegrebets kompleksitet.
- Hjælp til hjælperen. Om den traumatiserede hjælper. Hvordan forebygges og behandles tertiær traumatisering af behandlere, der beskæftiger sig med traumatiserede klienter.
Undervisningen vil blive suppleret med cases inden for det psykotraumatologiske speciale.
De studerende vil i løbet kurset blive aktiverede i diverse konstruerede katastrofe scenarier, hvor de bliver bedt om at planlægge form og indhold af den kriseterapeutiske indsats. Og om at fremlægge disse for de øvrige studerende
Ved afslutning af valgfagsmodulet på Institut for Psykologi kan den studerede:
- Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
- Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
- Forklare sammenhænge, analysere og/eller udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
Den studerende skal ved kursets afslutning:
Viden
- kunne demonstrere indsigt i den teoretiske grundlag for psykotraumatologien, herunder præmorbide personlighedsfaktorers betydning for den posttraumatiske reaktion, diagnoserne Acute Stress Disorder, ASD, og Post Traumatic Stress Disorder, PTSD
- kunne redegøre for traumers og PTSD’s epidemiologi
- kunne redegøre for traume inducerede dissociative tilstande
- demonstrere kendskab til organisering og indhold af akutte indsatser
- kunne demonstrere indsigt i den længerevarende psykoterapeutiske indsats i forbindelse med post traumatiske stresstilstande
- kunne redegøre for de essentielle elementer i post traumatisk psykoterapi i forskellige terapeutiske retninger
Færdigheder
- kunne identificere risikofaktorer og screening for specielt behandlingskrævende tilstande i akutfasen
- fremlægge form og indhold af kriseterapeutisk indsats
Kompetencer
- analysere udvalgte cases med henblik på hvilke specielle aspekter af traumet, personligheden og efterfølgende bearbejdning har betydning for reaktioner, forløb og heling
- planlægge form og indhold af den kriseterapeutiske indsats
Ved afslutning af valgfagsmodulet på Institut for Psykologi kan den studerede:
•Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
•Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
•Forklare sammenhænge, analysere og/eller udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
Den studerende skal ved kursets afslutning have grundlæggende teoretisk viden om psykotraumatologi, og hvilke specielle aspekter af traumet, personligheden og efterfølgende bearbejdning, som har betydning for reaktioner, forløb og heling.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
Tilmeldingsperiode:
15. maj - 1. juni for efterårssemestret
15. november - 1. december for forårssemestret
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave, der skal afleveres i Digital Eksamen.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere.
OMFANG: 1 studerende max 12 sider, 2 studerende max 15 sider og 3 studerende max 18 sider - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering ved alle valgfag, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
se eksamensplan.
- Reeksamen
se eksamensplan.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15731U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Korsgaard Christensen (korsgaard@psy.ku.dk)