AANB11075U Innovation og co-design
Innovation and co-design
Kan mennesker og organisationer styre en innovativ designproces? Hvordan påvirker sociale magtkampe teknologiske innovationer? Hvad betyder ’design thinking’? Hvad kan antropologer byde ind med, når innovative løsninger på samfundets problemstillinger skal designes?
Med udgangspunkt i sådanne spørgsmål og med særligt fokus på nye teknologier, bæredygtig omstilling og digitalisering af byer vil dette kursus udforske design og innovation i teori og praksis.
I design-antropologiske projekter vil de studerende arbejde med konkrete udfordringer stillet af private eller offentlige organisationer. Dette praktiske element vil løbende blive komplementeret af refleksioner, analyser og diskussioner, som bunder i antropologiske metoder og teorier. Begreber som innovation, design, organisation, kreativitet, samarbejde og eksperimenter vil indgå i den løbende debat.
Designprocessen er sjældent formet af en enkelt person, men udfolder sig i et tæt og intensivt samarbejde. Kursus vil på den baggrund fokusere på samarbejde og bestå af små dynamiske teams, som ved afslutningen af kursus skal formidle indsigter og resultater for et panel af eksterne eksperter.
Viden
- Have teoretisk viden om kursets centrale begreber
- Have praktisk forståelse af anvendelsen af antropologien i innovative designprocesser
Færdigheder
- Kan transformere praktisk case-materiale til en antropologisk problemstilling
- Er i stand til at udføre korte og intensive etnografiske feltbesøg
- Er i stand til at gennemføre en analyse på baggrund af centrale begreber og temaer
- Kan tilpasse sin formidling af indsigter fra analysen til forskellige publikum
Kompetencer
- Kan samarbejde med medstuderende omkring at planlægge og udføre aktiviteter i et intensivt praksis-orienteret antropologisk projekt
- Kan samarbejde med relevante eksterne aktører i innovationsprocesser
BA-studerende 500 siders obligatorisk pensum
KA-studerende: 500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur.
Undervisningen følger en designantropologisk proces og er forskningsbaseret. Den udfolder sig i workshopformat, og den udspiller sig både hos virksomhederne og på KU.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 37
- Eksamensforberedelse
- 25
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 4
- Holdundervisning
- 4
- Praktiske øvelser
- 8
- Seminar
- 26
- I alt
- 210
Kurset består af løbende feedback på portfolio opgaver både fra underviser og medstuderende.
Meritstuderende, læs mere om ansøgning her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioPortfolio-eksamen:
Længde: Portfolio-eksamen kan laves individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studerende. Portfolio-eksamen udgøres af 3-7 delafleveringer. Antallet af delafleveringer fastsættes af underviseren. Samlet længde for alle delafleveringerne må maksimalt være 30.000 anslag for 1 studerende. Ved grupper af 2 studerende maksimalt 40.000 anslag. Ved grupper af 3 studerende maksimalt 45.000 anslag og ved grupper af 4 studerende maksimalt 50.000 anslag. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
1. reeksamen:
Et eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen. Bemærk at denne eksamensform gælder, hvor den ordinære eksamen er portfolio eller essayeksamen.
2. reeksamen:Et ny eksamensessay med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANB11075U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Simon Westergaard Lex (simon.lex@anthro.ku.dk)