SVEK13041U Veterinært erhvervsprojekt (7,5 point)
Veterinary Project in Practice - externship (7.5 credits)
Kandidatuddannelsen i veterinærmedicin
Erhvervsprojektet er en individuel projektorienteret
studieaktivitet, hvis indhold defineres af karakteren af den eller
de aktiviteter, som gennemføres hos projektværten inden for
rammerne af den godkendte erhvervsprojektaftale.
Kursusansvarlige er ansvarlig for (1) at formidle kontakt til
en mulig relevant vejleder på baggrund af et indledende
projektoplæg fra den studerende, (2) godkende den endelige
projektaftale inkl. samarbejdsaftale med projektvært og (3) vejlede
studerende med hensyn til praktisk administrative spørgsmål.
Vejleder er ansvarlig for 1) at hjælpe den studerende med udforming af endelige projektaftale, herunder projektformulering og specifikke krav til projektrapport, eventuelt i samarbejde med projektværten 2) at godkende projektaftalens faglige indhold, herunder projektvært, 3) at give den studerende konkret faglig vejledning i projektperioden, hvis nødvendigt, 5) at organisere en midtvejsstatus og 6) at bedømme projektrapporten.
Den studerende er ansvarlig for at (1) kontakte og informere
projektvært om ønsket projekaftale (2) indhente underskrevet
projektsamarbejdsaftale hos værten (aftaleskabelon findes på
KUnet), (3) indsende projektaftale og projektsamarbejdsaftale til
godkendelse hos kursusansvarlige, (4) gennemføre projektet iht
projektaftalen inden for rammerne af gældende kursusbeskrivelse.
Det skal bemærkes, at instituttet/den kursusansvarlige/vejlederen
på grund af bl.a. dyrlægelovens bestemmelser om rettigheder og
pligter kan fastsætte relevante nærmere krav til fysiske og
personalemæssige forhold hos praktikværten, samt fastsætte nærmere
krav til arten af arbejdsopgaver.
Den studerende vil skulle fungere i en professionel veterinær
ramme, det være sig en virksomhed, institution eller en
organisation. De forventninger og krav, der er til de
studerende fra virksomhederne/organisationerne udtrykkes i en
helhed af kompetencer, som det kan være vanskeligt for studerende
at opnå ved alene at følge kurser og mere traditionelle
studieaktiviteter. Et Erhvervsprojekt kan medvirke til udviklingen
mod en professionalisering af kompetenceprofilen på basis
et akademisk, evidensbaseret grundlag.
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret
sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og
samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige
faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den
studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for,
at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden,
som den studerende har med sig fra sine forudgående studier,
såvel som viden, den studerende som erhverver sig under
forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den
studerende kan forklare sin egen placering og specifikke
funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig
sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk
fra andre fagområder
- reflektere over og erkende begrænsninger i egne kompetencer i
relation til arbejdssituationer hos projektværten og tage
initiativ til at tilegne sig ny evidensbaseret viden og
færdigheder, som er nødvendig for at fagligt at understøtte
sådanne arbejdssituationer.
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle
udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med
aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig
ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i
organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i
løbet af opholdet
Projektaftalen og samarbejdsaftalen med projektværten skal være godkendt af studieleder og vejleder fra en sektion ved IKV eller IVH og accepteret af den ansvarlige hos projektværten.
Erhvervsprojektets faglige fokus skal ligge inden for vejleders kernefaglige område.
Vejledning kan ske i form af personlige møder og/eller som skriftlig udveksling mellem vejleder og studerende.
Midtvejs i projektperioden gennemføres en midtvejsstatus, hvis form aftales med vejleder.
IKV:
- ‘Intern medicin, klinisk onkologi og vet. klinisk patologi’ og ‘Kirurgi, neurologi og kardiologi’ vejleder ikke erhvervsprojekter.
- ‘Billeddiagnostik’ og ‘Medicin & kirurgi’ (Tåstrup) vejleder et meget begrænset antal projekter.
- ‘Vet. Reprodukion & Obstetrik’ vejleder inden for sektionens fagområder.
IVH:
- 'Populationsbiologi' vejleder ikke erhvervsprojekter.
- Øvrige sektioner vejleder inden for deres respektive fag
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 104
- Projektarbejde
- 100
- Vejledning
- 3
- I alt
- 207
Et erhvervsprojekt kan kun tilmeldes og som del af et alternativt differentieringsforløb:
- Projektaftalen, herunder projektoplæg skal forinden være godkendt af kursusansvarlige, vejleder og projektvært
- Projektets faglige fokus skal ligge inden for vejleders
fagområde.
Den studerende skal sende et kort projektoplæg med projektets faglige fokusområde, læringsmål og udset projektvært til kursusansvarlige, som derefter henviser til mulig vejleder. I samarbejde med vejleder og eventuelt projektvært udarbejdes endelig projektbeskrivelse, herunder krav til projektrapport.
Vær opmærksom på, at enkelte sektioner ved IVH og IKV ikke vejleder erhvervsprojekter (se "Bemærkninger").
Se KUnet for yderligere informationer.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringVægtning: Projektrapporten vægter 100 %.
I den afsluttende projektrapport skal den studerende udover at opfylde de specifikke akademiske faglige krav fastsat i projektaftalen, dokumentere at han/hun kan reflektere over anvendelsen af sin veterinære faglighed i en erhvervsmæssig sammenhæng, og at han/hun kan reflektere over sin læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af den blok eller sommersemester opholdet har fundet sted i. Det præcise afleveringstidspunkt aftales med vejleder.
Omfanget af rapporten skal være ca. 10 sider inklusive videnskabelige referencer, men eksklusive eventuelle bilag.
Rapporten skal bestå tre dele samt et abstract:
Del 1 omfatter de konkrete rammer for den studerendes erhvervsprojekt: En kort beskrivelse af virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Del 2 er den faglige del, hvori den studerende med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og arbejdsopgaver fastlagt i projektaftalen diskuterer, hvilke dele af det vidensgrundlag og det metodekendskab, den studerende har haft med sig, der er blevet bragt i spil i forløbet. Den skal også indeholde overvejelser om den konkrete faglige viden og de specifikke færdigheder og metoder, som er erhvervet under forløbet og om / hvordan disse faglige elementer er videnskabeligt evidensbaserede.
Del 3 indeholder den studerendes personlige læringsrefleksioner: Hvad har han/hun lært (både faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke måder ser han hun forløbet som et bidrag til sin egen udvikling professionelt og personligt. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i midtvejsstatus.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur. Intern bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for,
at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden,
som den studerende har med sig fra sine forudgående studier,
såvel som viden, den studerende som erhverver sig under
forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den
studerende kan forklare sin egen placering og specifikke
funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig
sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk
fra andre fagområder
- reflektere over og erkende begrænsninger i egne kompetencer i
relation til arbejdssituationer hos projektværten og tage
initiativ til at tilegne sig ny evidensbaseret viden og
færdigheder, som er nødvendig for at fagligt at understøtte
sådanne arbejdssituationer.
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle
udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med
aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig
ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i
organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i
løbet af opholdet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13041U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
Aktiviteten er mulig at gennemføre på halvtid i én blok. Skal have et samlet omfang svarende til 4,5 ugers fuldtidsstudium inkl. udarbejdelse af projektrapport.
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- Projektaktiviteterne planlægges af den studerende i samarbejde med vejleder og projektvært inden for de rammer, der er fastlagt i projektaftalen og samarbejdsaftalen med projektvært.
- Kursuskapacitet
- Se tekst under "Tilmelding".
Kurset udbydes også til internationale veterinære udvekslingsstuderende, hvis projektindhold og -aftale kan godkendes af studieleder, vejleder og projektvært. - Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Peter Holm (pho@sund.ku.dk)
Studieleder