SPUM18003U Sundhed og samfund i et tværvidenskabeligt perspektiv
Health and society in a multidisciplinary perspective
Dette kursus er en del af MPH - Master of Public Health. www.mph.ku.dk
Faget gennemgår, hvordan sundhed og sygdom kan måles og analyseres, samt hvilken betydning sociale determinanter har for sundhed. Kurset sætter fokus på udvalgte folkesundhedsudfordringer og betydningen af socioøkonomiske faktorers for borgeres sundhedsrelaterede handlinger og sundhed nationalt og internationalt.
Gennem kurset vil en række internationalt anerkendte forskere præsentere deres forskning, og disse bidrag sættes ind i en folkesundhedsfaglig ramme, hvor tværvidenskabeligheden gøres tydelig. De studerende opnår kompetencer til at analysere folkesundhedsudfordringer ved brug af forskellige videnstyper og vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af forebyggelsesperspektiver.
Efter endt kursus forventes den studerende at have:
Viden
- Definere og fortolke centrale begreber for sundhed, sundhedsrelaterede handlinger, sygelighed og dødelighed i befolkningen
- Have viden om de vigtigste risikofaktorer, sygdomme og deres byrde
- Kunne redegøre for årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed og for, hvordan social ulighed i sundhed påvirker folkesundheden
- Kunne redegøre for sundhed i et livsforløbsperspektiv og forstå, hvordan barndom og ungdom er vigtige perioder i forhold til risikoen for at udvikle såvel fysisk som psykisk sygdom senere i livet
Færdigheder
- Forklare årsagsmekanismer for ulighed i sundhed og diskutere hvordan ulighed i sundhed påvirker folkesundheden i Danmark
- Kunne anvende og diskutere sundhedspolitiske, socioøkonomiske, og psyko-sociale faktorers betydning for sundhed og sygelighed i befolkningen
- Kunne analysere folkesundhedsudfordringer i et tværvidenskabeligt perspektiv og vurdere forebyggelsesperspektiver
Kompetencer
- Skal kunne analysere årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed
- Skal kunne indgå i tværvidenskabelige samarbejder
- Selvstændigt kunne planlægge analyser af folkesundhedsproblemer ud fra et tværvidenskabeligt perspektiv og vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af forebyggelsesperspektiver
Lærebøger og et kompendium sammensat af videnskabelige artikler
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 37
- Forberedelse
- 133
- Forelæsninger
- 20
- Øvelser
- 20
- I alt
- 210
mellem 15. maj og 1. juni.
eller http://mph.ku.dk/optagelsen/ for nye studerende
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageIndividuel skriftlig besvarelse af stillet opgave.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at bestå skal den studerende demonstere den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets læringsmål:
Efter endt kursus forventes den studerende at have/kunne:
Viden
- Definere og fortolke centrale begreber for sundhed, sundhedsrelaterede handlinger, sygelighed og dødelighed i befolkningen
- Have viden om de vigtigste risikofaktorer, sygdomme og deres byrde
- Kunne redegøre for årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed og for, hvordan social ulighed i sundhed påvirker folkesundheden
- Kunne redegøre for sundhed i et livsforløbsperspektiv og forstå, hvordan barndom og ungdom er vigtige perioder i forhold til risikoen for at udvikle såvel fysisk som psykisk sygdom senere i livet
Færdigheder
- Forklare årsagsmekanismer for ulighed i sundhed og diskutere hvordan ulighed i sundhed påvirker folkesundheden i Danmark
- Kunne anvende og diskutere sundhedspolitiske, socioøkonomiske, og psyko-sociale faktorers betydning for sundhed og sygelighed i befolkningen
- Kunne analysere folkesundhedsudfordringer i et tværvidenskabeligt perspektiv og vurdere forebyggelsesperspektiver
Kompetencer
- Skal kunne analysere årsagsmekanismer bag ulighed i sundhed
- Skal kunne indgå i tværvidenskabelige samarbejder
- Selvstændigt kunne planlægge analyser af folkesundhedsproblemer ud fra et tværvidenskabeligt perspektiv og vurdere, hvorledes forskellige vidensbidrag kan berige en samlet analyse og udvikling af forebyggelsesperspektiver
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM18003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
Primo september-medio november
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Meddeles i foråret 2018
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
9.000 DKK
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sarah Fredsted Villadsen (3-776a7a4477797268326f7932686f)
Undervisere
Videnskabeligt ansatte på IFSV