SODK15031U Kursus i pædodonti og klinisk genetik 2
Course in Paedodontics and Clinical Genetics 2
Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Beståelsesfrist: inden deltagelse i eksamen i pædodonti og klinisk
genetik
Børneattest: Det er en forudsætning for at kunne deltage i kursus i pædodonti og klinisk genetik 2, at man indhenter en børneattest fra politi.dk. inden kursusstart
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til behandling af børn og unge med generelle medicinske lidelser og have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
Færdighed
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser,
ætiologi, indikation og behov for behandling
Kompetence
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
- gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
- gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
- forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 46
- Forelæsninger
- 15
- Praktiske øvelser
- 48
- I alt
- 109
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseDeltagelse i den kliniske øvelsesundervisning
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle
medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
Færdighed
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser,
ætiologi, indikation og behov for behandling
Kompetence
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
- gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
- gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
- forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODK15031U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 80 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Nuno Vibe Hermann (nuno@sund.ku.dk)