SITK16001U Medicinsk teknologisk innovation og samfund
Medical Technological Innovation and Society
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk eksamen
Kurset består af en introduktion til teknologianalytiske teorier
og disse teoriers anvendelse i specifikke analyser af medicinsk
teknologisk innovation som en social proces. Der sættes fokus på
historiske, kulturelle, etiske, politiske og juridiske dimensioner
af den teknologiske formningsproces og samspillet mellem
innovation, samfundsmæssig kontekst og brugssituationer.
Gennem introduktion til teknologianalytisk teori gøres de
studerende i stand til at analysere de samfundsmæssige og etiske
implikationer af medicinsk teknologisk innovation og herved opnå en
forståelse for de gensidige formningsprocesser mellem innovation og
anvendelse. De studerende vil blive bekendte med en række metoder
og strategier til belysning og håndtering af etiske implikationer
af medicinske teknologier, ligesom de opnår basal viden om
juridiske forhold af betydning for medicinsk teknologisk innovation
af særlig relevans i forhold til sundheds-it. Endeligt er det
formålet at gøre de studerende i stand til at forholde sig
refleksivt og kritisk til egen praksis som teknologiske
innovatører.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for medicinsk teknologisk innovation som en historisk og samfundsmæssigt betinget proces
- redegøre for og forholde sig kritisk til de præsenterede teknologianalytiske teorier og begreber
- diskutere de særlige etiske og juridiske problematikker, der knytter sig til medicinsk teknologisk innovation
Færdigheder
- analysere specifikke medicinske innovationer med brug af teori med henblik på at redegøre for væsentlige kulturelle, politiske og etiske implikationer heraf
- vurdere relevante metoder og strategier til belysning og praktisk håndtering af etiske implikationer af teknologisk innovation
Kompetencer
- omsætte teoretisk viden til selvstændige analyser af konkrete innovationsprocesser indenfor sundheds-IT
Der stilles tre skriftlige opgaver løbende til aflevering på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 110
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 14
- I alt
- 138
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksamen består af en samlet indlevering af 3 delopgaver, der forsynes med en kort indledning og afrunding samt litteraturliste. De 3 delopgaver udgøres af 2 besvarelser indleveret i løbet af kurset og den 3. delopgave besvares i forbindelse med afleveringen af hele besvarelsen.
Til reeksamen skal den samlede besvarelse afleveres igen, dog skal opgave 3 udgøres af et nyt - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Til reeksamen skal den samlede besvarelse afleveres igen, dog skal opgave 3 udgøres af et nyt eller omformuleret spørgsmål i forhold til en eventuel tidligere indleveret besvarelse.
Kriterier for bedømmelse
For at bestå skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for medicinsk teknologisk innovation som en historisk og samfundsmæssigt betinget proces
- diskutere de særlige etiske og juridiske problematikker, der knytter sig til medicinsk teknologisk innovation
Færdigheder
- analysere specifikke medicinske innovationer med brug af teori med henblik på at redegøre for væsentlige kulturelle, politiske og etiske implikationer heraf
- vurdere relevante metoder og strategier til belysning og praktisk håndtering af etiske implikationer af teknologisk innovation
Kompetencer
- omsætte teoretisk viden til selvstændige analyser af konkrete innovationsprocesser indenfor sundheds-IT
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SITK16001U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Henriette Langstrup (helan@sund.ku.dk)