SFOA09016U Kvalitative metoder
Qualitative Methods
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kurset er struktureret i tre temaer: 1) Introduktion til kvalitativ forskning og undersøgelsestilgange; 2) Metoder til produktion af kvalitativt data; 3) Kvalitet, analyse og sammenhæng i kvalitativ forskning. Undervejs i kursusforløbet skal de studerende i grupper arbejde med deres egne små projekter, hvilket vil indebære at diskutere undersøgelsestilgange og analytiske perspektiver til en problemstilling, generere deres egen empiri om problemet gennem to dataindsamlingsmetoder samt afslutningsvis fremlægge projektet. Eksamen tager udgangspunkt i dette projektarbejde.
Fagets målsætning er, at de studerende efter kurset kan anvende kvalitative metoder i forhold til behandlingen af en folkesundhedsvidenskabelig problemstilling. de studerende skal kunne udføre relevant dataindsamling, forklare og diskutere forskellige studie tilgange samt væsentlige kvalitetskriterier inden for de kvalitative forskningsmetoder. De helt konkrete læringsmål for kurset er følgende:
Videnslæringsmål
- Redegøre for to forekommende tilgange og analysestrategier til kvalitativ forskning, navnlig det etnografiske og fænomenologiske;
- Redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, deltagerobservation og fotografi eller tegninger i dataindsamling;
- Beherske centrale elementer og begreber inden for kvalitetssikring af kvalitativ forskning;
- Reflektere over sammenhængen mellem en undersøgelsestilgang og
teoriens centrale rolle i afgrænsning og belysning af en kvalitativ
problemstilling.
Færdighedslæringsmål
- Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål der kan undersøges kvalitativt;
- Anvende forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder;
- Udføre en tematisk analyse af kvalitativ data med henblik på fortolke undersøgelsesresultaterne;
- Transskribere interviews;
- Afrapportere kvalitative forskningsresultater;
- Reflektere over og vurdere den viden der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte forskningstilgang.
Kompetencelæringsmål
- Selvstændigt planlægge et kvalitativt studie;
- Kritisk vurdere og diskutere kvalitativt og sundhedsvidenskablig forskning, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere kvalitative forskningsmetoder;
- Diskutere etiske problemstillinger i relation til forskningsprojekter baseret på kvalitative data;
- Indgå professionelt i et kvalitativt forskningsmiljø.
En læseplan samt litteratur vil være tilgængelig på Absalon i kursusperioden.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 123
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 29
- I alt
- 206
De studerende modtager løbende feedback omkring progressionen af deres projektarbejde i holdundervisningen, både fra peers og fra underviser. Dette inkluderer blandt andet skriftlig feedback på en projektsynopsis. I tillæg til karakter, modtager hver eksamensopgave et par linjer med skriftlig feedback som pointere styrker og svagheder ved opgaven.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageDen skriftlige opgave løses individuelt eller i grupper på to
til fem studerende.
Sideantal:
1-2 studerende: 8-10 normalsider
3-5 studerende: 12-18 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet. Bemærk at eksamensformen kan blive ændret til reeksamen. I så fald informeres studerende, der er tilmeldt til reeksamen så hurtigt som muligt.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:
Videnslæringsmål
- Beskrive og etablere sammenhæng mellem jeres problemstilling og
valgte studietilgang(e);
- Redegøre for forekommende kvalitative studietilgange, navnlig
det etnografiske og/eller fænomenologiske;
- Redegøre for anvendelsen af to kvalitative forskningsmetoder i
dataindsamlingen;
- Reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav.
Færdighedslæringsmål
- Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål der kan
undersøges kvalitativt;
- At beskrive processen hvori den/de studerende kondenserede det
empiriske materiale og kom frem til hovedresultaterne;
- Genkende og diskutere etiske problemstillinger i
projektarbejdet;
- Kritisk vurdere et kvalitativt studie med udgangspunkt i EPICURE og/eller kriterier fra andet litteratur.
Kompetencelæringsmål
- Anvende forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder;
- Udføre en tematisk analyse af kvalitativ data med henblik på
fortolke undersøgelsesresultaterne;
- Beherske centrale elementer og begreber inden for
kvalitetssikring af kvalitativ forskning;
- Afrapportere kvalitative forskningsresultater;
- Bedømme hvorvidt et kvalitativt studie fremlægger et overbevisende argument i forhold til præsentation af metode, empiri og analyse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09016U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Morten Skovdal (9-6f30756d717866636e4275777066306d7730666d)
Undervisere
Nete Schwennesen ns@anthro.ku.dk
Julie Høgsgaard Andersen wzx217@sund.ku.dk
Amina Barghadouch ambar@sund.ku.dk