SFOA09003U Spørgeskemakonstruktion
Questionnaire Construction
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
I kurset gennemgås teorier, begreber og principper for spørgeskemakonstruktion og -validering og gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser. De studerende gennemfører selv i grupper på 1-3 studerende udvikling af et lille spørgeskema samt afprøvning og revision af det samt anvendelse og bearbejdning af resultaterne.
Kursusopgaven skrives undervejs i kurset med vejledning i holdtimerne.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forstå, at spørgeskemaer udvikles og vurderes i forhold til konkrete problemstillinger;
- Forstå hvad der menes med konceptualisering og variabelliste;
- Kende principper for item-konstruktion;
- Kende metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet;
- Kende metoder til måling af helbredsstatus;
- Redegøre for argumenter for valg mellem standardspørgeskemaer versus specifikke spørgeskemaer samt for udvikling af egne versus brug af andres spørgeskemaer;
- Kende basale forhold vedrørende skalakonstruktion og skalavalidering.
Færdigheder
- Kunne udarbejde en problemformulering;
- Kunne identificere nøglevariable;
- Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
- Kunne udarbejde et basalt spørgeskema;
- Kunne gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
- Kunne teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
- Kunne gennemføre spørgeskemaundersøgelser;
- Kunne tilrettelægge undersøgelser af validitet og reliabilitet;
- Kunne foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.
Kompetencer
- Ved anvendelse af viden fra spørgeskemaundersøgelser at kunne vurdere spørgeskemaers kvalitet ud fra en gennemgang af deres udviklingsproces, validering, anvendelse og resultater i forhold til givne problemstillinger;
- I forhold til tilrettelæggelse af egne spørgeskemaundersøgelser at kunne afveje fordele og ulemper ved at udvikle et spørgeskema selv eller vælge et standardspørgeskema;
- Kunne indgå kvalificeret i udvikling og indledende validering af et spørgeskema til videnskabelig anvendelse.
Lærebog: Fayers P, Machin D. Quality of Life: The Assessment, Analysis and Interpretation of Patient-reported Outcomes. 3rd ed. Wiley, 2016. 626 pp.
Bruges også i faget statistik på samme semester.
Desuden artikler m.v.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 27
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 21
- Projektarbejde
- 80
- I alt
- 138
Undervejs i holdtimerne får de studerende løbende individuel mundtlig feedback, og det sikres, at alle grupper får lejlighed til at stille spørgsmål, præsentere tekst, og får afklaret tvivlsspørgsmål med læreren i hvert modul.
I kurset indgår også peer-feedback, hvor hver gruppe præsenterer udkast til spørgeskema for en anden gruppe og får kritik og kommentarer.
Udbydes til meritstuderende. Søg via dette link:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAflevering af kursusopgave, som udarbejdes individuelt eller i grupper.
Omfang:
1 studerende = maks. 10 normalsider
2 studerende = maks. 15 normalsider
3 studerende = maks. 20 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet. Bemærk at eksamensformen kan blive ændret til reeksamen. I så fald informeres studerende, der er tilmeldt til reeksamen så hurtigt som muligt.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen Bestået skal den studerende med udgangspunkt i pensum kunne:
Færdigheder
- Udarbejde en problemformulering;
- Identificere nøglevariable;
- Kunne gennemføre konceptualisering for en nøglevariabel og udarbejde variabelliste;
- Udarbejde et basalt spørgeskema;
- Gennemføre præ- og pilotundersøgelser;
- Teste spørgeskemaer i kognitive interviews;
- Argumentere for, hvordan metoder til belysning af indholds-, begrebs- og kriterievaliditet samt reliabilitet ville kunne anvendes i det videre arbejde med eget skema;
- Gennemføre en mindre spørgeskemaundersøgelse;
- Foretage indledende databehandling og –kontrol af resultater fra spørgeskema.
Kompetencer
- Vurdere - ud fra egne erfaringer på kurset - det udviklede spørgeskemas kvalitet i forhold til givne videnskabelige problemstillinger ud fra en gennemgang af udviklingsprocessen, præ- og pilotundersøgelser, kognitive interviews, den (sparsomme) gennemførte validering samt de indledende resultater.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09003U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mogens Grønvold (4-717370684477797268326f7932686f)