SFABIF111U Samfundsfarmaci - metode og formidling
Social Pharmacy - Method and Dissemination
bacheloruddannelsen i farmaci - obligatorisk kursus på fjerde semester.
Formålet med kurset er at forberede studerende som aktive sundhedsprofessionelle til at bidrage til hensigtsmæssig lægemiddelbrug i samfundet. Dette indfries ved at gøre studerende i stand til at udføre undersøgelser på såvel individ- som gruppeplan, hvad angår brug af lægemidler i samfundet. Herigennem opnår studerende dybere forståelse for problematikker indenfor feltet (herunder baggrunde for samt konsekvenser af identificerede problemstillinger).
Kurset fokuserer derfor på lægemiddelforbrugsundersøgelser,
herunder at kunne opgøre og forklare identificerede
tendenser i udvikling i brug af lægemidler. Der undervises
endvidere i spørgeskema- og interviewmetodik (på baggrund af
undervisnng i Videnskabsteori og Samfundsfarmaci) med henblik
på, at de studerende selv skal udføre en
selvstændig, teoretisk samt
metodisk velargumenteret undersøgelse, af
problemstillinger angående brug af lægemidler i
samfundet. Der arbejdes her med et specifikt patientperspektiv
i undersøgelsen. Undervisningen
indbefatter operationalisering af teori, god
håndværksmetodik, sampling, analyse samt afrapportering af
resultater (videnskabelig formidling). Der arbejdes således
indenfor tre centrale temaer i løbet af kurset:
- God metodebrug
- Lægemiddelforbrug
- Videnskabelig formidling
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beherske opbygningen af lægemiddelforbrugsdatabasen Medstat
- redegøre for faktorer af betydning for udvikling i lægemiddelforbrug på samfundsplan
- beskrive væsentlige aspekter omkring udførelse af spørgeskema- og interviewundersøgelser
- referere normer for formidling af videnskabelig litteratur
Færdigheder
- identificere væsentlige samfundsfarmaceutiske problematikker
- udtrække data om lægemiddelforbrug fra centrale offentlige registre (eksempelvis Lægemiddelstatistikregistret) gennem brug af IT som værktøj
- strukturere data og redegøre for mønstre i lægemiddelforbrug (eksempelvis gennem brug af Excel) gennem brug af IT som værktøj
- applicere viden om faktorer af betydning for lægemiddelforbrug til at forklare mønste af udviklinger i forbrug på gruppeniveau
- begrunde valg af teori, metode, samplings- samt analysestrategi i undersøgelser indenfor optimal brug af lægemidler på individplan
- udarbejde simple statistiske analyser (kompetencer opnået gennem Videnskabsteori og samfundsfarmaci samt tidligere kurser) af patienters anvendelse af lægemidler på individniveau ved at anvende IT som værktøj
- opsætte en videnskabelig artikel mht. passende inddeling af specifikke afsnit samt hensigtsmæssig sammenhæng mellem disse
Kompetencer
- udføre lægemiddelforbrugsanalyser
- udføre valide undersøgelser på individniveau omkring patienters brug af lægemidler
- formidle resultater fra egen undersøgelse i henhold til typiske krav for videnskabelig litteratur
- diskutere optimal lægemiddelanvendelse i samfundet herunder baggrunde for, konsekvenser af samt løsninger hertil, på baggrund af viden opnået gennem egen udførte undersøgelse.
Seneste udgave af Forskning om og med mennesker. Launsø, Olsen, Rieper. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Herudover supplerende tekster, artikler mv. gennem kursushjemmesiden.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 22
- Forberedelse
- 12
- Forberedelse
- 18
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 18
- Projektarbejde
- 120
- Vejledning
- 4
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 6 timer med opsyn.Ved eksamen får de studerende udleveret et halvfærdigt manuskript til en videnskabelig artikel, de skal færdiggøre. De studerende får 48 timer inden selve eksamen udleveret læse-materiale af relevans for færdiggørelsen af eksamensartiklen på Absalon. Ved eksamen skal den studerende færdiggøre den videnskabelige artikel og svare på spørgsmål, der relaterer sig til centrale problemstillinger indenfor brug af lægemidler i samfundet, god teori- og metodeforståelse, indsigt i forskningsprocessens faser og indbyrdes sammenhænge, lægemiddelforbrug og faktorer, der indvirker herpå samt videnskabelig forskningsformidling. Omfanget af artiklen er specificeret og skal overholdes.
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
Der er adgang til følgende programmer ved eksamen på Peter Bangs Vej:
- Officepakken (Word, Excel, Onenote og Powerpoint)
- IO2 – den digitale pen
- Panoramic Viewer
- Paint
- Lommeregner – Windows egen
- R – Statistik program
- Mathtype
- Mable - formel program
- ITX MC – multiple choice program
- Adobe reader
- USB adgang – til usb stik med noter m.m.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Færdigheder
- identificere væsentligt samfundsfarmaceutiske problematikker
- strukturere data og redegøre for mønstre i lægemiddelforbrug (eksempelvis gennem brug af Excel) gennem brug af IT som værktøj
- applicere viden om faktorer af betydning for lægemiddelforbrug til at forklare mønste af lægemiddelforbrugsudvikling på gruppeniveau
- begrunde valg af teori, metode, samplings- samt analysestrategi i undersøgelser indenfor optimal brug af lægemidler på individplan
- kunne udføre del-opgaver omkring brug af teori, metode, sampling og analyse
- opsætte en videnskabelig artikel mht. struktur af de specifikke afsnit samt hensigtsmæssig sammenhæng mellem disse
Kompetencer
- struktur: formidle resultater fra egen undersøgelse i henhold til typiske krav for videnskabelig litteratur
- indhold: diskutere optimal lægemiddelanvendelse i samfundet herunder baggrunde for, konsekvenser af samt løsninger hertil
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABIF111U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- 4. semester
- Kursuskapacitet
- 210 studerende
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Susanne Kaae
(susanne.kaae@sund.ku.dk)
Kursusteam endvidere: Lotte Stig Nørgaard