NNEK14009U ÆNDRET: Idræt, børn og unge i et pædagogisk perspektiv
CHANGED: Movement, Children and Young People with an Educational Perspective
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Viden om børn og unges læreprocesser og læringsmuligheder i idræt, samt fordybelse i anvendelse af videoobservation og analyse af forskellige idræts- og bevægelsessituationer som basis for læring gennem et mindre kvalitativt forskningsarbejde og studie af nyere læringsteorier. Indføring i teorier om børn og unge og generel pædagogisk teori baseret på fænomenologi og social konstruktivisme og specifik teori om kropslig læring. Kendskab til projekter om børn og unges deltagelse i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel. Metodologier i pædagogisk forskning. Feltarbejde bl.a. med anvendelse af videoobservation. Fremlæggelse af uddrag af empirisk materiale til fælles analyse og diskussion af problemfelter og anvendelse af teori.
Viden
- Indsigt i og viden om børn og unges deltagelse i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel.
- Forståelse af hvordan video kan benyttes som forskningsmetode og som redskab for udvikling af reflekteret praksis.
- Kendskab til børn og unge som kategorier og til nyere læringsteorier inden for en social konstruktivistisk og fænomenologisk tilgang til læring.
- Kendskab til udvalgte kvalitative metodologier.
- Indsigt i etiske forskningsproblematikker og forståelse for
egen rolle i forbindelse med feltarbejde med børn eller unge.
Færdigheder
- Anvendelse af video som observationsredskab i et kvalitativt forskningsarbejde.
- Gennem empirisk arbejde at kunne identificere og kritisk analysere børn og unges engagement, deltagelse, meningsskabelse, læreprocesser og læringsmuligheder i selvvalgte idrætslige kontekster.
- At kunne kombinere viden og empiriske data og formidle i en
akademisk form (skriftligt og med inddragelse af audio/visuelt
materiale).
Kompetencer
- Anvendelse af metodologisk og forskningsetisk viden og færdigheder i forbindelse med videoobservation og kvalitative analyser i et feltarbejde.
- Bearbejdelse af valgte problemstillinger fra egne empiriske data og kunne relatere disse til diskussioner om børn, unge, idræt og læring generelt i samfundet.
- At kunne anvende teorier om børn, unge og kropslig læring i forbindelse med en kvalitativ analyse af empiriske data fra et specifikt idrætsfelt med børn eller unge som deltagere.
Oplyses på Absalon før kursusstart.
Forelæsninger, kollokvier, gruppeopgaver, feltarbejde, studenterfremlæggelser og plenumdiskussioner.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 64
- Forberedelse
- 100
- Forelæsninger
- 14
- Kollokvier
- 28
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse)
- klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, løbende under kursetSkriftlig hjemmeopgave med selvvalgt problemstilling. Max 15 sider, inkl. mellemrum, men ekskl. forside, indholdsfortegnelse og evt. litteraturliste. Sider ud over det tilladte vil ikke blive bedømt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskirvelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEK14009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A2
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Charlotte Svendler Nielsen (csnielsen@nexs.ku.dk)