NMAA05080U Matematikkens historie (Hist1)
History of Mathematics (Hist1)
Bacheloruddannelsen i matematik
Hovedstrømninger i matematikkens idehistorie især i vesten.
Differential- og Integralregningens forhistorie (1600-1665)
behandles mere indgående.
Desuden vil kurset give en sammenhæng mellem forskellige
matematiske discipliner, som ikke altid fremgår af de mere snævre
matematikkurser, og det vil hjælpe den studerende til at kunne
formulere, diskutere og tage stilling til metamatematiske spørgsmål
og modvirke den tendens til absolutisme som kan ligge i sædvanlig
matematisk lærebogslitteratur. Den studerende vil se at der igennem
tiden har været mange forskellige tilgange til matematik, og de vil
blive præsenteret for tilfælde hvor der stadigvæk er forskellige
syn på matematiske og metamatematiske spørgsmål. Det vil modne den
studerendes syn på sit fag.
Viden: Efter at have fuldført kurset vil den
studerende have viden om hovedstrømningerne i matematikkens
idehistorie især i vesten og have en mere detaljeret viden om
differential- og integralregningens forhistorie (1600-1665).
Færdigheder: Efter at have fuldført kurset kan den
studerende finde primær og sekundær litteratur om matematikkens
historie og vurdere den kildekritisk.
Kompetencer:
Efter at have fuldført kurset kan den studerende
1. Kommunikere mundtligt så vel som skriftligt om matematikkens
historie.
2. Bruge matematikkens historie i en undervisningssammenhæng, og
mere generelt kunne reflektere over matematikkens udvikling.
3. Sætte et konkret stykke matematik ind i sin historiske
sammenhæng.
4. Finde litteratur (både primær og sekundær) om matematikkens
historie.
5. Give en matematikhistorisk analyse af en matematisk tekst fra
fortiden.
6. Selvstændigt formulere og analysere historiske spørgsmål og
problemer inden for et begrænset område af matematikkens historie.
7. Bruge matematikhistorien som baggrund for refleksioner over
matematikkens filosofiske og samfundsmæssige
stilling.
3 timers øvelser. Her præsenterer og diskuterer de studerende uddrag fra primære historiske kilder.
Løbende gruppearbejde om differential- eller integralregningens forhistorie. Arbejdet resulterer i et projekt.
7 ugers undervisning.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 99
- Forelæsninger
- 35
- Projektarbejde
- 50
- Teoretiske øvelser
- 21
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutterDer eksamineres i det obligatoriske projekt og resten af pensum. Der er 30 minutters forberedelsestid
- Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen at det obligatoriske projekt er godkendt og gyldigt.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Under forberedelsestiden er alle hjælpemidler tilladt. Under selve eksaminationen er det tilladt at konsultere en seddel med højst 20 ord. Andre hjælpemidler er ikke tilladt under eksaminationen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen. Er indstillingskravet ikke opfyldt i løbet af kurset skal projektet afleveres senest to uger før begyndelsen af re-eksamensugen. Projektet skal være godkendt inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NMAA05080U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jesper Lützen (lutzen@math.ku.dk)