NIGM16003U Natur som ressource for behandling og sundhedsfremme
Nature as a Resource for Treatment and Health Promotion
Masteruddannelsen i landskab og planlægning
Kurset fokuserer på at den studerende med baggrund i egne praktiske og arbejdsrelaterede erfaringer og med afsæt i relevante teorier og forskning skal kunne forklare og argumentere for hvordan naturmiljøer kan bidrage til at fremme sundhed og hvordan en terapihave kan understøtte naturbaseret behandling.
De studerende bliver gennem praktiske eksempler introducerede til sundhedsfremmende og terapeutiske naturbaserede aktiviteter mod forskellige målgruppers behov.
I kurset bliver relevante teorier indenfor emet samt den historiske udvikling af terapihaver og haveterapi gennemgået. Centrale begreber bliver gennemgået og diskuteret, f.eks. 'sundhed' og 'natur'.
En projektkopgave med fokus på hvordan naturmiljøer kan bidrage til at fremme sundhed og/eller støtte natur-baseret terapi indgår som en væsentligt del af kurset.
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forklare de mest anerkendte teorier og relevant
forskning indenfor relationen mellem:
- natur, mennesker og sundhed
- haveterapi og behandling
- Forklare hvordan en terapihave kan understøtte naturbaseret behandling
- Forklare hvordan naturmiljøer kan bidrage til at fremme sundhed
Færdigheder
- Have forståelse for interaktionen mellem naturmiljøer og sundhedsfremme, samt mellem terapihaver og specifikke patientgruppers terapiforløb og helbred
- Anvende egne praktiske erfaringer i samspil med relevante teorier og forskning indenfor kursets emne
- Kende til, og anvende forskellige definitioner af sundheds- og natur begreberne
Kompetencer
- Undersøge, analysere og beskrive forskellige patientgruppers eller andre grupper i samfundets behov for natur- og havemiljøer i et sundhedsperspektiv
- Relatere kursets indhold i relation til andres og egen praksis
- Være en del af nationale-og internationale netværk, inden for relationen mellem mennesker, sundhed og natur
Der informeres om undervisningsmateriale og litteratur før og under kurset.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Ekskursioner
- 16
- Forberedelse
- 75
- Forelæsninger
- 50
- Kollokvier
- 8
- Projektarbejde
- 120
- Vejledning
- 5
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutterSkriftlig aflevering, løbendeDen mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Eksamen vægtes således: Skriftlig aflevering 60% og mundtlig eksamen 40%. Der gives en samlet karakter. Opgaven udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Reeksamen er alene en skriftlig aflevering. Den foregår på baggrund af en stillet, skriftlig opgave, bedømmelse efter 7-trinsskalen. Ingen ekstern censur.
Den skriftlige opgave udleveres via e-mail 2 måneder inden afleveringstidspunktet.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGM16003U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Efterår
Udbydes efterår 2018.
- Skemagruppe
- Uden for skemagruppe.
- Kursuskapacitet
- 25
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Dorthe Varning Poulsen (dvp@ign.ku.dk)
- Sus Sola Corazon (suoe@ign.ku.dk)
Undervisere
Kursus-teamet udgøres af medlemmer af forskergruppen Natur, Sundhed & Design ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. Hertil kobles ressourser fra andre undervisningsinstitutioner, universiteter samt relevante praksiseksperter.