NIGB18000U Naturforvaltning før, nu og i fremtiden
Nature Management - Past, Present and in the Future
Kurset giver en introduktion til dansk naturforvaltning før, nu og i fremtiden med en præsentation af metoder og værktøjer, der anvendes i nutidens praktiske naturforvaltning.
Naturforvaltning handler især om myndighedernes forvaltning af natur. Vi har i Danmark en lang tradition for at beskytte vores naturressourcer fra 1800-tallets skovforordninger over fredning af landskaber, naturtyper og arter til nutidens proaktive forvaltning af skov- og naturområder som levesteder for flora og fauna. En naturforvaltning, der i stigende grad er baseret på internationale forordninger og aftaler, og som er gået fra en passiv beskyttelse til en aktiv indsats. I kurset gennemgås det økologiske videnskabelige grundlag for naturbeskyttelse, naturpleje og naturgenopretning, samt virkemidlernes effekter på økosystem og biodiversitet. De studerende stifter bekendtskab med den praktiske planlægning gennem vejledninger og øvelser i overvågning, vurdering af naturtilstand og plejebehov, prioritering, samt naturpleje og naturgenopretning. De studerende lærer principperne bag handleplaner, plejeplaner og naturplaner samt bliver i stand til selv at skitsere og kritisk kommentere allerede eksisterede forvaltningsplaner.
Nøgleord fra kursusplanen:
Naturbeskyttelse
Danmarks natur – tilstand og tendenser
Forpligtelser, mål og indsats
Fredninger, §3 natur, Natura 2000, nationalparker (naturforvaltning nationalt og internationalt)
Naturbeskyttelse som værktøj til beskyttelse af skov- og naturtyper og biodiversitet
Integreret forvaltning af lysåben natur og skov
Naturtyperne og deres plejebehov
Beskyttede natur- og skovtyper og deres plejebehov
Plejepligt, plejeret, hvem har ansvaret for plejen – og udfører den
Naturkvalitet og bevaringsmålsætninger
Praktisk naturpleje og naturplejens effekter på økosystem og biodiversitet
Naturgenopretning/økologisk restaurering
Naturovervågning og naturkvalitetsbedømmelse, herunder introduktion til Ellenberg indikatorværdier, beregning af indeks for naturværdi m.v.
Økonomiske ressourcer og andre værktøjer
Arterne og det omgivende miljø
Kvælstofdeposition og dens betydning for naturtilstanden i våde og tørre habitater
Naturen og landbruget
Flora og fauna og krav og tilpasninger til deres miljø
Interaktion mellem terrestrisk og akvatisk miljø og mellem skov og lysåben natur
Værdisætning
Introduktion til forskellige former for værdisætninger som High Nature Value i det åbne land og i skov,
Biodiversitetskortlægning mv.
Databaser, der indeholder oplysninger af relevans for naturforvaltning
Plejeplanlægning
Plejeplaner i fredninger og Natura 2000
Adaptiv planlægning og andre former for dialogbaseret planlægning
Viden
De studerende lære at kende de forskellige former for naturbeskyttelse, herunder §-3, Natura 2000, skovloven, nationalparker mv.
De studerende opnår viden og teoretisk forståelse for virkemidlernes effekter på økosystem og biodiversitet.
De studerende lærer principperne for vurdering af naturkvalitet, plejebehov, prioritering af plejen og valg af plejemetoder.
De studerende lærer principperne bag handleplaner, plejeplaner og naturplaner samt bliver i stand til selv at udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterede forvaltningsplaner.
Færdigheder
De studerende lærer at vurdere muligheder og begrænsninger af de forskellige former for beskyttelse i forhold til beskyttelse af biodiversitet..
De studerende stifter bekendtskab med praktiske metoder til naturovervågning
De studerende kan finde viden i diverse databaser af relevans for naturforvaltningen
Kompetencer
De studerende kan diskutere forskellige indikatorer til overvågning og kvalitetsbedømmelse
De studerende kan udarbejde og kritisk kommentere allerede eksisterende forvaltningsplaner
Se Absalon for kursuslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 21
- Forberedelse
- 54
- Forelæsninger
- 28
- Kollokvier
- 14
- Praktiske øvelser
- 18
- Projektarbejde
- 35
- Teoretiske øvelser
- 12
- Vejledning
- 24
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 25 minSkriftlig afleveringDen mundtlige eksamen består af en kort præsentation af den skriftlige opgave (5-7 min) efterfulgt af spørgsmål/diskussion af opgaven. . Derefter trækker den studerende et spørgsmål indenfor emnerne i forelæsningerne og øvelserne og præsenterer og diskuterer emnet (10-12 min). Den skriftlige opgave, diskussion og eksamensspørgsmålet tæller hver en tredjedel af karakteren. Kurset er bestået, når den samlede karakter er 02 eller højere.
Den skriftlige opgave afleveres senest 7 dage før eksamen. Den mundtlige prøve er uden forberedelse. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Genaflevering af den skriftlige opgave, efterfulgt af 25 min mundtlig eksamen som for den ordinære eksamen og med samme betingelser. Opgaven skal afleveres senest en uge inden reeksamen.
Kurset er bestået, når den samlede karakter er 02 eller højere.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB18000U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 40
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institutter
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rita M. Buttenschøn (rmb@ign.ku.dk)
- Inger Kappel Schmidt (iks@ign.ku.dk)
Undervisere
Helge Ro-Poulsen (jgl282)
Lasse Gottlieb (trh686)