NIFB14016U Jordbrugspolitik
Agricultural Policy
Bacheloruddannelsen i jordbrugsøkonomi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kurset består af fire hoveddele:
Analyse af jordbrugspolitikkens instrumenter, der med udgangspunkt i effektivitets- og ikke effektivitetsorienterede argumenter, diskuterer det økonomiske rationale bagved offentlig intervention, omhandler design og velfærdsøkonomiske implikationer ved forskellige politikker og instrumenter, instrumenternes overførselseffektivitet samt OECD’s modelramme for måling og evaluering af jordbrugspolitik.
Analyse af de politiske dynamikker der gør sig gældende i jordbrugspolitikken. Med fokus på EU’s fælles landbrugspolitik vil denne del af kurset analysere de politiske processer, der ligger bag valget af landbrugspolitikkens instrumenter. Under inddragelse af teorier fra statskundskaben analyseres hvordan interesser, institutioner samt ideer påvirker udviklingen af EU’s landbrugspolitik. Analyserne vil inkludere hvordan internationale institutioner øver indflydelse på landbrugspolitikkens udvikling.
Analyse af nye problematikker og mål i jordbrugspolitikken. Denne del introducerer de studerende til nogle udvalgte nye problematikker (fx. bio-brændstof, miljø, fødevaresikkerhed) som er blevet en del af eksiterende jordbrugspolitikker eller som i forskellig udstrækning eksisterer i et samspil med disse.
Introduktion til udvalgte aktuelle jordbrugspolitiske emner og problemstillinger i en dansk og europæisk kontekst.
Læringsmålet er, at de studerende på grundlag af en forståelse af jordbrugets sektorøkonomi, velfærdsøkonomisk teori samt teorier fra statskundskaben om interesser og institutioner vil være i stand til, at forklare baggrunden for og udviklingen i jordbrugspolitikkens design, effektivitet og velfærdsøkonomiske implikationer. Desuden vil de være istand til at forklare de handelspolitiske implikationer af forskellige politikker og instrumenter.
Efter kurset vil den studerende kunne:
Viden
- Beskrive de vigtigste historiske, institutionelle og økonomiske rammer for jordbrugspolitikken.
- Beskrive samspillet mellem internationale handelsforhandlinger og udviklingen i europæisk landbrugspolitik.
- Beskrive det økonomiske, institutionelle samt indenrigs- og handelspolitiske rationale der ligger bag den offentlige regulering af jordbrugserhvervet.
- Beskrive udvalgte nye udviklingstræk i jordbrugspolitikken og hvordan nye tiltag spiller sammen med den øvrige jordbrugspolitik.
- Udtrykke en faglig politologisk og jordbrugsøkonomisk forståelse af aktuelle jordbrugspolitiske problemstillinger og politikområder.
Færdigheder
- Identificere de relevante institutionelle, politiske og økonomiske rammer i analyser af jordbrugspolitiske problemstillinger og politikområder.
- Identificere de politiske, institutionelle og velfærdsøkonomiske argumenter bag valget af jordbrugspolitiske instrumenter .
- Analysere aktuelle jordbrugspolitiske problemstillinger udfra velfærdsøkonomiske, institutionelle og politiske argumenter og refleksioner.
Kompetencer
- Perspektivere aktuelle jordbrugspolitiske problemstillinger i forhold til jordbrugspolitikkens historiske, institutionelle, internationale, politiske og økonomiske rammer.
- Diskutere og reflektere over mulige jordbrugspolitiske instrumenter på baggrund af et politisk ønske om at løse et konkret problem.
- Diskutere aktuel jordbrugspolitik under inddragelse af økonomiske, institutionelle og politiske forhold.
De nævnte kilder er eksempler på den type litteratur, der vil blive benyttet. Den præcise litteratur vil dog blive annonceret ved kursets start.
Cunha, A. with Swinbank A. (2011), An Inside View of the CAP Reform Process: Explaining the MacSharry, Agenda 2000 and Fischler Reforms, Oxford: Oxford University Press.
Daugbjerg, Carsten, (2017), ‘Responding to Non-Linear Internationalisation of Public Policy: The World Trade Organization and Reform of the CAP 1992-2013’, Journal of Common Market Studies, vol. 55, no. 3, pp. 486-501
OECD (2013). Agricultural Policies in OECD Countries – Monitoring and Evaluation. OECD 2013. Paris.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 134
- Forelæsninger
- 54
- Teoretiske øvelser
- 18
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse)
- klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Kurset er udtaget til ITX-eksamen på Peter Bangs Vej.
- Krav til indstilling til eksamen
Godkendelse af to sæt øvelsesopgaver
Afholdelse af et diskussionsoplæg- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
OBS: Hvis eksamen afholdes på ITX, stiller ITX computere til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes. Hvis lærebøger og noter er tilladte ifølge kursusbeskrivelsen skal de medbringes i papirform eller på USB-stik.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
Skriftlig prøve.
Hvis den studerende ikke har afleveret to øvelsesopgaver og en powerpoint-præsentation til diskussionsoplægget, skal det afleveres senest to uger inden reeksamen. Det skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Der testes i hele målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIFB14016U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Carsten Daugbjerg (cda@ifro.ku.dk)