NDAB16014U Udvikling af cloud-baserede sundheds-apps
Development of Cloud-based Health Apps
Faget giver introduktion til udvikling af apps med server- og cloudbaseret lagring af data. Emnerne præsenteres med vægt på forståelse af principperne i de datalogiske teknikker, der typisk benyttes til realisering af app- og cloudbaserede it-løsninger.
Opgaverne i kurset knyttes til design og udvikling af apps inden
for det telemedicinske anvendelsesområde. De studerende får
hands-on erfaringer med programmering, opsætning af klient-server
løsninger, og brug af software development kits til denne
type it-løsninger.
Programmeringssproget bliver Java, platformen Android og
faciliteter i Amazons cloud anvendes.
Efter endt kursus forventes den studerende at have tilegnet sig:
Viden
Om muligheder og problemstillinger i forbindelse med lagring af data i skyen, herunder juridiske aspekter og sikkerhedsaspekter ved lagring af persondata i skyen
Grundlæggende viden om asynkron programmering
Grundlæggende viden om design af brugergrænseflader i apps
Grundlæggende viden om pålidelig og sikker netværkskommunikation mellem app og cloud.
Færdigheder
Kan opsætte og anvende et udviklingsmiljø til apps
Kan enkel objektorienteret programmering
Kan enkel asynkron programmering
Kan designe enkle brugergrænseflader til en app
Kan konstruere og udnytte en database, der er lagret i skyen
Kompetencer
Indgå i et team, der udvikler apps med lagring af data i skyen
Selv designe og konstruere mindre apps
Materialet til dette fagområde er i konstant forandring. Materialet til dette fag vil hovedsagelig bestå af online artikler, teknisk dokumentation og de materialer som underviserne producerer.
Se Absalon for kursuslitteratur.
Det er vigtigt at kunne forholde sig til omfattende, teknisk krævende og engelsksproget dokumentation.
Vidensdeling på holdet er en forudsætning for holdets succes. Det er derfor vigtigt, at du har erfaring med at indgå i teams og deling af teknisk viden
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 20
- Forberedelse
- 126
- Forelæsninger
- 30
- Teoretiske øvelser
- 30
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio, løbende gennem kursetTre gruppeafleveringer som hver består af en skriftlig del (maks. 3 normalsider) og en videopræsentation i løbet af kurset.
Portfolio-aflevering til sidst i kurset. Portfolioen indeholder, udover de tre gruppeafleveringer, en skriftlig individuel del, der rammesætter og perspektiverer de tre skriftlige gruppeafleveringsopgaver. Den individuelle del skal indeholde en refleksion over portfolioens indhold herunder forslag til forbedringer (maks. 5 normalsider). - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Hvis ingen gruppeafleveringer mangler, afleveres en ny portfolio.
Hvis en eller flere gruppeafleveringer mangler, skal den studerende udarbejde en udvidet portfolio, der indeholder en redegørelse for de centrale temaer, der ikke er belyst på grund af den manglende gruppeaflevering.
For hver manglende gruppeaflevering, skal den individuelle del af portfolioen være tilsvarende min. 5, maks 10 normalsider længere.
Hvis der ikke er afleveret gruppeafleveringer, så skal den studerende lave en rapport af et omfang på min. 20, maks. 25 normalsider baseret på de centrale temaer i gruppeafleveringerne.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAB16014U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- C1 og C2Blok C Onsdage kl. 10-17:
10-12 Forelæsning (C1)
13-17 Øvelser (C2) - Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Katarzyna Wac (wac@di.ku.dk)
Undervisere
Tue Bjerl Nielsen