LSLS10120U Grøn innovation, del 2/2: Skovhave
Green innovation part 2/2: Forest garden
Skov- og landskabsingeniør
Have- og parkingeniør
Natur- og kulturformidler
Evt. andre studieretninger efter aftale med studievejleder Britt Granvig Majgaard (brma@ign.ku.dk)
En Skovhave eller ’food forest’ er en er en dyrkningsform hvor man gennem udnyttelse af relativt simple økologiske faktorer for (primært) planteproduktion kan opnå meget effektiv udnyttelse af begrænsede landområder. Der stiles imod at opbygge stabile systemer med kombinationer af planter i fleretagerede bevoksninger (kronetaget, stammer, buske, dværgbuske, urter og rødder og svampe) der giver et minimum af plejebehov. Plejeniveauet i en skovhave ligger således over niveauet i traditionel skovdrift, men under niveauet i en frugtplantage eller gartneri.
Urban gardening er en tendens i vækst i byområder i Nordamerika og Europa. I urban gardening anlægger privatpersoner på frivilligt basis nyttehaver i ledige urbane marginalområder. Dermed opnås et tilskud til husholdningen og ikke mindst en større forståelse for madvarers tilblivelse samt spinoff af lokale, sociale relationer. Udenfor byerne ses der flere lande en lignende, stigende tendens til produktion i lokal skala eller til dyrkning af madvarer til eget forbrug. Disse projekter antager typisk en noget større skala end i byerne, men oftest på privat jord og med større mulighed for opbygning af langsigtet produktion som ejerforholdet giver mulighed for. Ofte er sådanne projekter baseret på principper fra skovhaver.
I Danmark kan skovhaver tænkes at kunne finde anvendelse i privatskovbruget (til lokal afsætning eller egen konsumption) og i bynære skove og parker som en ny måde at fremme de rekreative muligheder. Rådgivning om skovhaver kan blive en fremtidig niche i Danmark. Desuden kan de mange forskellige planter som etableres i en skovhave, være et testlaboratorium for produktioner der i fremtiden kan udrulles i et mere konventionelt, kommercielt format.
I løbet af kurset drives Købehavns Universitets Skovhave nær Skovskolen i Nødebo. I løbet af kurset plejes opmåles og afrapporteres forsøg etableret i kurset Grøn innovation, del 1/2: Skovhave.
Kursets hovedindhold:
• Hvad er en skovhave?
• Hvad er urban gardening?
• Drift og pleje af skovhave
• Introduktion til iværksætteri
• Introduktion til opmåling af planteøkologiske forsøg
• Afrapportering af planteøkologiske forsøg
• Introduktion til agroforestry/skovlandbrug i det temporerede klima
Formålet med kurset er, at den studerende opnår viden om
praktisk drift af en skovhave, forstår principperne i urban
gardening og forudsætningerne for iværksætteri. Der opnås kendskab
til alternative produkter og produktionsformer i skov, landbrug,
park og have. Den studerende opnår færdigheder til at omsætte sin
viden til praktiske pilotprojekter der afprøves i en skovhave som
gruppearbejde. Projekterne plejes, opmåles og afrapporteres. Den
studerende opnår kompetence til at kunne perspektivere sin opnåede
viden og færdigheder i forhold til andre skovhave-, iværksætter-
eller urban gardening-projekter.
Viden: • Redgøre for principperne i drift af en skovhave • Redgøre for principperne for iværksætteri • Redgøre for principperne i opmåling og afrapportering af
planteøkologiske forsøg
• Kan pleje, opmåle og afrapportere realistiske pilotsprojekter i praksis • Kan vurdere planters vitalitet og vurdere de betydende vækstfaktorer • Kan planlægge, udføre og dokumentere praktiske arbejdsprocesser i forbindelse med skovhaven • Kan udføre det teoretiske og praktiske projektarbejde som gruppearbejde organiseret som et urban gardening projekt Kompetencer: |
• Kunne tilegne sig og videreudvikle viden fra fagrelevante vidensplatforme |
Fagets viden introduceres gennem holdundervisning/oplæg og ekskursioner og forstås gennem diskussioner, gruppearbejde og øvelser. Selvstudie og gæsteforelæsere skal understøtte den øvrige undervisning og give et indblik i hvordan skovhaver fungerer, urban gardening projekter organiseres og hvordan iværksætterprojekter udføres på pilotstadiet.
Der udarbejdes en plan for etablering af 3-6 forskellige praktiske projekter i en tildelt afdeling af skovhaven. Der opstilles økologiske hypoteser, etableringsplan og mål for projekterne. 1/3 af disse skal være baseret på planter, som giver et udbytte allerede første år, 1/3 skal f.eks. være buske der giver udbytte efter få år og endeligt skal 1/3 af projekterne være langsigtede.
De studerende opstiller et budget for økonomien for anlæg og drift af de konkrete projekter i form af arbejdstid og input af materialer. Gruppen beskriver de innovative komponenter i projekterne og en forretningsidé for hvordan de vil kunne bringes på et marked. De studerende beskriver de udfordringer og besparelser der kan forventes ved en fuld-skala-udgave at de etablerede projekter og udarbejder budget for anlægs- og driftsøkonomien herfor.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 6
- Forberedelse
- 30
- Forelæsninger
- 38
- Praktiske øvelser
- 42
- Vejledning
- 20
- I alt
- 136
Er du ikke indskrevet på en
professionsbacheloruddannelse kontakt
pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minSkriftlig afleveringIndividuelle præsentationer af projekterne afleveres inden eksamen. Præsentationerne og de anlagte projekter er udgangspunkt for den mundtlige eksamen. Den samlede præstation vurderes ift. målopfyldelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
Rettidigt afleveret og godkendt opgaveportfolio
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10120U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur. Hovedparten af undervisningsaktiviteterne vil foregå på fredage 13-16:30
- Kursuskapacitet
- 24 kursusdeltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rasmus Halfdan Jørgensen (rhj@ign.ku.dk)
Undervisere
Michael Hasse Schacht
Rasmus Halfdan Jørgensen