LSLS10114U Naturformidling
Natur presentation
1. Formidlingsteori:
Målgrupper, afsender, mål, budskaber, medievalg
2. Læringsteori:
Forudsætninger, læringsmål, læringsformer (Mange intelligenser,
læringsstile)
3. Mundtlig formidling:
Præsentationsteknik, kropssprog, stemmeføring, personlig
fremtræden
4. Skriftlig formidling:
Foldere, artikler, hjemmesider, rapporter, pressemeddelelser
5. Planlægning og evaluering:
Formidlingens mål, midler, forløb, evalueringsmetoder
6. Støttepunkter for formidling:
Publikumsfaciliteter, stier, skilte, foldere, pladser mv.
7. Refleksionsmetoder:
Feedbackmetode, egenrefleksion, nytænkning
Målet med kurset er at den studerende skal kunne planlægge,
gennemføre og evaluere forskellige
typer af formidlingsaktiviteter. Herunder skal den studerende i
arealforvaltningen kunne
identificere de faciliteter, der er nødvendige for at understøtte
formidlingens gennemførelse.
Målet indebærer, at den studerende kan
Viden:
- identificere forskellige målgrupper, deres værdier og
forudsætninger
- forklare sine overvejelser med valg af målgruppe,
formidlingsmedie og budskaber i forbindelse
med tilrettelæggelse af formidlingsplan
- anvende forskellige læringsmæssige begreber i forbindelse med
tilrettelæggelse af
formidlingsaktiviteter
- forholde sig kritisk og reflekteret til de forhold og processer,
der skaber optimale
forudsætninger for læring
Færdigheder:
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere konkrete mundtlige
formidlingsaktiviteter, herunder
guidede ture
- udarbejde konkrete skriftlige formidlingsprodukter, med vægten
lagt på pressemeddelelser,
foldere, skilte, artikler, rapporter
- opstille konkrete mål med formidling og i relation hertil udvælge
relevante midler i formidlingen
- tilrettelægge mundtlige formidlingssituationer ud fra
hensigtsmæssige overvejelser omkring
valg af budskaber, mål med formidlingen, målgrupper og øvrige
praktiske forhold
- kan analysere og vurdere hjemmesiders opbygning og indhold,
således at den studerende bliver
i stand til at bidrage med indhold og udvikling af hjemmesider.
Kompetencer:
- analysere et naturområdes muligheder og begrænsninger i forhold
til udvikling af nuværende og
potentielle formidlingsaktiviteter
- inddrage relevante samarbejdsparter i tilrettelæggelse og
gennemførelse af en formidlingsplan
- kan forstå sig selv i forhold til at udvikle egne
formidlingskompetencer
projektarbejder samt øvelser i felten. Desuden foretages ekskursioner, hvor naturvejledning og formidlingsrollen demonstreres ligesom betydning og effekten heraf drøftes. Der udarbejdes et afsluttende projekt i grupper, hvor en konkret, mindre formidlingsopgave løses. Kurset afsluttes med en individuel formidlingspræsentation i relation til det afsluttende kursusprojekt.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 15
- Ekskursioner
- 15
- Forberedelse
- 94
- Forelæsninger
- 30
- Praktiske øvelser
- 50
- I alt
- 204
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minMundtlig eksamen på baggrund af en case.
- Krav til indstilling til eksamen
Casebaseret synopsis
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10114U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- Kurset forventes gennemført som et intensivt tre ugers kursus i blok 4. For endelige datoer kontakt den kursusansvarlige.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Tanya Uhnger Wünsche (tuw@ign.ku.dk)