LKEB10108U Almen kemi for biovidenskab
General Chemistry for Life Sciences
Bacheloruddannelsen i biologi-bioteknologi
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Kursets faglige indhold er centreret omkring grundlæggende almen
kemi med speciel fokus på emner af relevans for det
biovidenskabelige fagområde. Dette inkluderer det periodiske
system, molbegrebet, navngivning, bindingstyper, indledende
koordinationskemi, afstemning af reaktionsligninger, støkiometri,
kemisk ligevægt (syre-base-, fældnings- og kompleksligevægte),
gassers opløselighed i væske, redoxreaktioner. Stofkemi med
vægt på udvalgte grundstoffers biologiske og miljømæssige
betydning. Kolligative egenskaber (osmotisk tryk etc.),
termodynamik (kalorimetri, enthalpi, entropi, og fri energi),
indledende elektrokemi og reaktionskinetik, introduktion til
spektroskopi og analytisk kemi.
Kursets laboratoriedel skal illustrere, uddybe og forankre de
teoretiske principper gennem praktiske øvelser. Laboratoriekurset
omfatter en introduktion til laboratoriesikkerhed samt træning i
sikkerhedsmæssigt korrekte laboratorie-rutiner inkluderende
almindelig god laboratorieskik. På laboratorieøvelseskurset vil de
studerende møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (fremstilling
af opløsninger efter forskrift, pH måling, titrering, etc.) samt
stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder med
eksempler inden for den uorganiske og almene kemi.
Almen Kemi skal bibringe aftagergruppen en forståelse af den
almene kemis grundlæggende rolle i biovidenskabelige fagdiscipliner
for derved at udgøre et fagligt fundament for videre studier
indenfor det biovidenskabelige fagområde og skal bibringe de
nødvendige grundlæggende forudsætninger for de efterfølgende
kurser.
Viden:
Efter at have gennemført kurset forventes den studerende at
kunne:
- redegøre for kemiens grundlæggende love, principper, begreber,
nomenklatur og metoder inden for kursets emneområder
- redegøre for de biologisk vigtigste grundstoffer samt for
udvalgte kemiske reaktioner inden for kursets emneområder.
- redegøre for kemisk ligevægte og koblede reaktioner.
- redegøre for de under kurset gennemgåede uorganisk kemiske
stofklassers kemiske egenskaber af betydning for det
biovidenskabelige fagområde
- beskrive kemiske reaktioner ved afstemte reaktionsligninger.
- redegøre for principper bag uorganisk kemisk navngivning og
tegning af strukturformler.
- redegøre for udvalgte analytiske teknikker.
- beskrive udvalgte metal ioners funktion i biologiske
systemer
Færdigheder:
Efter at have gennemført kurset skal den studerende kunne:
- anvende og kombinere definitioner og formler fra kursets
emneområder
- analysere kemi skrevet som tekst og omsætte det til kemiske
reaktionsskemaer.
- benytte kemisk terminologi til beskrivelse og forklaring af
kemiske reaktioner.
- udføre beregninger til at løse basale problemstillinger indenfor
almen kemi, fysisk kemi og uorganisk kemi.
- vurdere måleusikkerhed og bruge enheder korrekt.
- udføre simple kemiske eksperimenter, herunder simple kemiske
analyser med rimelig præcision.
Kompetencer:
Den studerende skal efter kurset:
- være i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer i almen og
uorganisk kemi for at kunne opnå en kemisk forståelse af de
biologiske fagområder i den videre uddannelse indenfor biovidenskab
på SCIENCE,KU.
- kunne relatere viden om stofkemi, kemisk binding og
termodynamik til alment kemiske problemstillinger, fortolke
resultatet af analysen og drage relevante konklusioner også for
biologiske systemer.
- udvise god laboratoriepraksis i overensstemmelse med gængs
praksis for laboratoriesikkerhed.
- kunne redegøre for teori og databehandling i et kemisk
eksperiment samt redegøre for udvalgte eksperimentelle teknikker.
- kunne bruge IT i form af: regneark til dataanalyse og behandling,
tekstbehandling til rapportering.
Lærebog vil blive oplyst på Absalon. Eksempel på lærebog
kunne være: Chemistry - Principles and Reactions
William L. Masterton, Cecile N. Hurley
Broks/Cole Cengage Learning.
Vejledning til laboratorieøvelser i Kemi.
Supplerende materiale (noter, case-opgaver, eksempelopgaver etc.)
udleveres via Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 48
- Praktiske øvelser
- 20
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.4 timers skriftlig eksamen med opsyn heraf 1½ timer uden hjælpemidler og 2½ timer med hjælpemidler. De 1½ timer uden hjælpemidler tæller som 35 %, mens de 2½ timer med hjælpemidler tæller som 65 % af den skriftlige eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
75% af laboratorierapporterne skal være godkendt.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Første del af den skriftlige eksamen (1½ time) er uden hjælpemidler (dog må skriveredskaber og almindelig lommeregner anvendes), sidste del af den skriftlige eksamen er med alle hjælpemidler tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Reeksamen som ordinær eksamen.
Hvis der er 10 eller færre tilmeldte til reeksamen, vil eksamensformen blive ændret til mundtlig eksamen af 30 min.
Der kan ikke ses bort fra krav om gennemførte laboratorieøvelser, og studerende, der ikke opfylder kravet skal derfor følge kurset igen det kommende studieår.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LKEB10108U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- CLaboratorieøvelser uden for struktur. LØ: onsdag eftermiddag, torsdag og fredag
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Kemisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Morten Jannik Bjerrum (mobj@chem.ku.dk)
Undervisere
Morten J. Bjerrum
Peter Waaben Thulstrup
Lars Bo Stegeager Hemmingsen