JJUB55154U Konkurrence- og Markedsføringsret
Competition Law, unfair competition and marketing law
Erhvervsudøvelsen i Danmark er baseret på markedsøkonomi og
dermed på princippet om fri konkurrence. Det er af stor
samfundsmæssig betydning, at konkurrencen til enhver tid er aktiv
og virksom. Den søges derfor fremmet gennem konkurrenceloven og
EU's konkurrenceregler, der skal modvirke
konkurrencebegrænsninger og fremme konkurrencen. Men samtidig
reguleres konkurrencen, bl.a. gennem markedsføringsloven, der udgør
en generel regulering af de erhvervsdrivendes
konkurrencemuligheder. Faget Konkurrence- og Markedsføringsret
tilsigter at bibringe kendskab til reglerne i markedsføringsloven
og konkurrenceloven og tilhørende regelsæt og dermed til de retlige
vilkår, der er gældende for erhvervslivet. Konkurrence- og
markedsføringsretten som fagdisciplin er udviklet op igennem det
20. århundrede, og der er sket betydelige ændringer i de senere år.
Både indenfor markedsføringsretten og konkurrenceretten er den
EU-retlige dimension vigtig, og på konkurrencerettens område
suppleres de danske regler på området af EU's konkurrenceregler
(TEUF artikel 101 og102 m.fl.), der er direkte anvendelige i DK.
Herved opstår en række spørgsmål om reglernes indbyrdes sammenhæng
og rette anvendelse.
Faget har vigtige forbindelseslinjer til andre dele af
retssystemet, f.eks. til immaterialretten, den almindelige
erstatningsret og til forbrugerretten. Konkurrence- og
markedsføringsretten som fag tager sit udgangspunkt i forholdet
mellem de erhvervsdrivende, idet den retlige regulering af
erhvervsudøvelsen i første omgang er af betydning for de
erhvervsdrivende. Men adfærdsreguleringen er også af betydning for
forbrugerne og for hele samfundet. Forbrugerhensyn og almene
samfundshensyn spiller ofte en afgørende rolle indenfor både
konkurrence- og markedsføringsretten, og navnlig indenfor
markedsføringsretten er forbrugehensynet af stigende betydning. Der
foreligger en betydelig retspraksis på området.
Den administrative praksis er også særdeles omfattende. Det er i
øvrigt et af de retsområder, der har givet anledning til flest
retssager ved EU-domstolen. Antallet af råds- og
kommissionsforordninger er betydeligt.
Faget er nyttigt for den, der ønsker at uddanne sig om
advokat.
- Redegøre for indholdet af de to discipliner
konkurrence- og markedsføringsretten
- Redegøre for de grundlæggende retsregler i konkurrence-
og markedsføringsretten, herunder reglernes formål og funktion og
deres anvendelse
- Forklare hvorledes konkrete problemstillinger i praksis
kan løses
- Identificere relevante konkurrence- og
markedsføringsretlige problemer og retlige argumenter ud fra et
komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i en konkurrence- og
markedsføringsretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik og
indsigt
- Analysere konkurrence- og markedsføringsretlige
problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt
begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige
argumenter
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med
analysen og træffe fagligt begrundede valg for
løsningen
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende
måde
- Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og
Markedsføringsret, 3. udgave 2017 (393 sider) samt
materialesamling, der gøres tilgængelig i Absalon
- Caroline Heide-Jørgensen: Regelsamling i Konkurrenceret, 6.
udgave 2018
- Caroline Heide-Jørgensen: Regelsamling i Markedsføringsret, 6.
udgave 2018
- Cases som uddeles løbende i undervisningen.
I alt ca. 750 sider.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 343,5
- Seminar
- 69
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Mundtlig eksamen uden forberedelse, 20 minutter
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Uge 2, 2019 - mandag, tirsdag og onsdag
- Reeksamen
Uge 7, 2019 - mandag, tirsdag og onsdag
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55154U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Heide-Jørgensen (Caroline.Heide-Jorgensen@jur.ku.dk)