JJUB55147U Sundhedsret (BA-valgfag)
Health law (BA elective course)
Faget bygger videre på en række BA-fag (Erstatningsret, Individets grundlæggende rettigheder, EU-ret, Folkeret og Forvaltningsret). Fagets formål er at give de studerende viden, færdigheder og kompetencer til at håndtere de retlige problemstillinger, som opstår i mødet mellem sundhedsvæsen, samfundsmæssige interesser, digitalisering, patienter og etiske og økonomiske hensyn.
Faget er bygget op over fire temaer:
- Sundhedsvæsen og sundhedspersoner - Organisering, økonomi og prioritering, planlægning, tilsyn, kvalitetssikring, patientsikkerhed, regulering af sundhedspersonale (rettigheder og pligter)
- Samfund og folkesundhed - Samfundsmæssige interesser i sundhed/teorier om folkesundhed, sundhedsfremme, herunder sundhedskampagner, forebyggelse (bl.a. screeningsprogrammer og vaccination), bekæmpelse af smitsomme sygdomme/epidemier, sundhedsberedskab ved miljøtrusler og katastrofer m.v.
- Patienters rettigheder – grundlæggende patientrettigheder (ret til sundhed / lighed i sundhed, selvbestemmelse, informeret samtykke, fortrolighed, aktindsigt, klage, erstatning), svage og udsatte patientgrupper (børn, voksne inhabile, psykiatriske patienter, udokumenterede migranter m.v.).
- Grænsetilfælde og ny teknologi - Kosmetisk behandling, videnskabelige forsøg, reproduktive rettigheder, genteknologi, digitalisering og sundheds-IT, livets afslutning (herunder dødshjælp), organdonation.
Internationale aspekter, etiske hensyn, digitale og samfundsøkonomiske aspekter vil være gennemgående i alle temaer.
På kurset arbejdes med disse fire temaer i ca. 56 timer.
Temaerne introducerer de studerende til de juridiske
grundprincipper og giver overblik over det juridiske landskab. Der
laves endvidere ”nedslag” i dybden i form af casearbejde. Formålet
er at ruste de studerende til selv at gå i dybden i deres
eksamensopgave. Midtvejs i dette forløb vil der blive indlagt en
workshop (3-4 timer), hvor de studerende skal prøve at lave et
abstract til et emne, som er blevet behandlet i den første halvdel
af forløbet, og de studerende vil få feedback på dette fra både
medstuderende og undervisere. I slutningen af forløbet er der
Herefter er der afsat ca. 3-4 timer til metodisk introduktion til
den skriftlige opgave (problemformulering, abstract, retskilder og
metoder).
Dette vil også foregå som en workshop, hvor de studerende udover
input fra underviserne vil skulle arbejde med at udforme en
problemformulering og få både peer- og underviser feedback. De
resterende timer afsættes til en åben skriveworkshops, hvor de
studerende kan sparre med hinanden og får individuel/gruppe
vejledning.
Viden:
- Kunne forstå og forklare de grundlæggende retsprincipper, som har betydning for relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patienter
- Kunne redegøre for og forstå den samfundsmæssige interesse i en god folkesundhedstilstand
- Kunne forstå og forklare på et specialiseret niveau den centrale regulering af relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patient
- Kunne forstå og forklare de EU- og menneskeretlige problemstillinger som har betydning for relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patienter
- Kunne forstå og forklare betydningen af digitalisering og etiske og samfundsøkonomiske hensyn i den retlige regulering af mødet mellem samfund, sundhedsvæsen og patienter og reflektere kritisk over lovgivningens afbalancering af disse hensyn.
Færdigheder:
- Kunne anvende juridisk metode til at identificere relevante juridiske problemstillinger i relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patient og retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Kunne placere konkrete retlige problemstillinger i relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patient i en sundhedsretlig sammenhæng på en måde, som viser overblik og indsigt
- Kunne analysere komplekse retlige problemstillinger i relationen mellem samfund, sundhedsvæsen og patienter under inddragelse af folkesundhedsteorier, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsning og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter
- Kunne træffe fagligt kvalificerede beslutninger og reflektere kritisk over disse
Kompetencer:
- Selvstændigt gennemføre større retsvidenskabelige analyser·
- Rådgive om sundhedsretlige problemstillinger under inddragelse af samfundsmæssige, økonomiske og etiske hensyn
- Reflektere kritisk over juraens samfundsmæssige rolle i en dansk og international sammenhæng
Mette Hartlev, Ulla Hybel og Peter Bak Mortensen, Sundhed og Jura – Sundhedsretlige perspektiver på sundhedsvæsen, sundhedspersoner og patientrettigheder, 2. Rev. Udg. 2017, 600 sider.
Derudover vil der i Absalon være en liste over anbefalet supplerende litteratur.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 343,5
- Seminar
- 69
- I alt
- 412,5
Der vil i forløbet blive anvendt forskellige former for feedback. Der vil blive givet løbende feedback i undervisningen. Eksamen vil være en selvstændig skriftlig opgave, hvor der dels vil blive givet feedback fra både undervisere og de medstuderende på fremlæggelsen af emnet, abstract og problemformuering.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSelvstændig skriftlig opgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
11. januar 2019
- Reeksamen
15. februar 2019
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55147U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mette Hartlev (Mette.Hartlev@jur.ku.dk)