HSSK0004EU SPS; Indblik i det skjulte - en introduktion til interviewet som genstand og metode (Særligt studeret emne A / Sprogpsykologisk emne A)
“Into the unknown. An introduction to the interview as object and method”
Hvad er det egentlig, der foregår under og efter et
interview? Hvordan laver man et godt interview, så man kan få
indblik i den interviewedes indre liv? Og hvordan kan man bagefter
formidle sin nye viden til andre?
I vores hverdag er vi omgivet af interviews, i nyheder, forskning,
markedsundersøgelser, tilfredshedsundersøgelser osv., og at
interviewe indgår i mange kommunikationsjobs. Fælles for
interviewene er at én person, ofte på vegne af andre personer,
taler med en eller flere person(er) for at få indsigt i deres sind.
Man kan sige at et psykologisk individ søger indsigt i et andet
psykologisk individs usynlige indre liv med sproget som medium. De
talende skal opbygge en delt forståelse for hinandens tanker og
samtidig en gensidig forståelse af at de deler denne
forståelse. Med andre ord: Formålet med interview er at opnå
intersubjektivitet mellem de talende.
Det rejser nogle fundamentale sprogpsykologiske spørgsmål:
- Hvilke teknikker og tricks bruger intervieweren for at trænge ind bag facaden?
- Har den interviewede kontrol over det sprog der produceres, eller er det rigtigere at sige at ’sproget taler personen’?
- Har interviewer og interviewet samme forståelse af de sproglige udtryk som bruges, eller står sproget i vejen for indsigten?
- Hvordan opnår interviewer og den interviewede indsigt i hinandens sind?
Efter interviewet opstår den samme slags spørgsmål. Nu handler de
om formidlingen af interviewet til et publikum:
- Hvordan kan den forståelse som er opnået i interviewet, formidles til et publikum som ikke deltog i interviewet?
- Hvordan kan det skjulte, der er opdaget, gøres synligt for andre?
Det er spørgsmål som disse, vi vil reflektere over. Kurset
introducerer forskellige måder at interviewe på og deres
forskellige antagelser og erkendelsesinteresser. Vi vil se på og
diskutere andres interviewpraksis, og med udgangspunkt i det skal
deltagere i kurset øve sig i at interviewe og bagefter analysere og
formidle deres interviewresultater.
Kurset har et dobbelt læringsmål: Dels konkretiseres teoretiske
sprogpsykologiske indsigter om ”personers sproglige udtryk for
indtryk” i mødet med en dagligdags samtaletype, og vi afsøger
dermed praktiske konsekvenser af sprogpsykologiens teoretiske
indsigter; dels bliver deltagerne trænet i selv at blive mere
reflekterede udforskere af andres sind (altså, interviewere), en
kompetence som er brugbar både i forbindelse med fremtidige
studieprojekter og i en mængde fremtidige jobs.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2018-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2018-ordningen
Kursets grundbog er Steinar Kvale og Svend Brinkmanns ”Interview” 3. udg., suppleret med et kompendium.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages på 2008-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HSSK0004EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jacob Thøgersen (jthoegersen@hum.ku.dk)
Undervisere
Jacob Thøgersen