HMVA0431QU Musikvidenskab/Teater/Moderne Kultur/Visuel kultur: KA-emnekursus: Musikvideo, audiovisuel æstetik og kulturel kontekst
Not in english
Musikvideoer kan afsløre meget. De kan blandt andet fortælle os om konstruktionen af kunstnerens image, om konsumerisme, om teknologi og om vores forståelse af køn, race, seksualitet og klasse. På kurset skal vi diskutere hvordan forholdet mellem lyd, tekst og billede fungerer. Hvilken del giver os hvilke informationer? Hvordan passer de sammen og hvordan er de modstridende? Hvordan kan den specifikke forbindelse mellem lyd, tekst og billede der findes i musikvideoformatet informere analyser af andre audiovisuelle medier som f.eks. reklamer, kunstinstallationer eller koncertoptagelser?
Audiovisuelle medier fylder meget i vores hverdag. En del sange
streames oftere som videoer end som sange uden billede. Vi bliver
udsat for reklamer på YouTube, i fjernsynet, i biografen, samt
mange andre steder hver eneste dag. Der er ikke nogen tvivl om at
audiovisuelle formater påvirker vores forhold til den kultur vi er
en del af.
Når kunstnere som Taylor Swift, Beyoncé eller Björk udgiver en ny
video sætter det gang i alverdens kulturjournalister og bloggere,
og fans sammensætter teorier om hvad videoerne mon betyder. Her kan
man se hvordan musikvideoer i høj grad også fungerer som reklamer
og som markedsføringsmaskine både for små og store kunstnere.
Traditionelt har analyser af audiovisuelle medier fokuseret på
billede og på tekst. Selv forskning som behandler lyd, gør det ofte
som værende en støttefunktion i forhold til billede og tekst.
Musikvideoformatet udfordrer denne fremgangsmåde ved at insistere
på at billedet skal struktureres efter lyden. Udgangspunktet for
undervisningen er musikvideo-formatet, men der er åbent for
analyser af andre former for audiovisuelle medier både som en del
seminaraktiviteten og til eksamen.
Til kurset vil der blive udarbejdet en egentlig bibliografi, men følgende værker vil blive inddraget:
- Chion, Michel. (1994). Audio-Vision: Sound on Screen. Redigeret og oversat fra fransk af Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press
- Cook, Nicholas. (1998). Analysing Musical Multimedia. Oxford & New York: Oxford University Press
- Korsgaard, Mathias B. (2017). Music Video After MTV: Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music. Oxon: Routledge.
- Railton, Diane & Paul Watson. (2011). Music Video and the Politics of Representation. Edinburgh: Edinburgh University Press
- Richardson, John. (2012). An Eye for Music: Popular Music and the Audiovisual Surreal. Oxford & New York: Oxford University Press
- Richardson, John et. al. (red.). (2013). The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics. Oxford & New York: Oxford University Press
- Vernallis, Carol. (2013). Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford & New York: Oxford University Press
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 82
- Forelæsninger
- 36
- Undervisningsforberedelse
- 301
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetDer kan aflægges flere forskellige eksaminer til dette kursus. ECTS-vægten vil derfor være på enten 7,5 ECTS eller 15 ECTS afhængig af eksamensvalget. Se studieordningen for nærmere detaljer: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/musikvidenskab/musikvidenskab_ka.pdf
Teater: HTEK03221E – HTEK03231E
MKK: HMKK03441E – HMKK03451E – HMKK03461E - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVA0431QU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema tilgår
- Kursuskapacitet
- Max 30 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Aktor Liljedahl (aaliljedahl@hum.ku.dk)