HIVK03374U Vidensmedier, Konstituerende valg B1
Knowledge Media, Constituent elective B1
Informationsvidenskab og kulturformidling, KA-STO 2016
Mediers anvendelse i tilegnelse af viden er i stigende grad genstand for interesse. Digitale og sociale medier skaber nye muligheder for læring og formidling, men signalerer også, at selve vidensbegrebet er blevet mere dynamisk. For formidlere og undervisere, der arbejder professionelt med læring og videnstilegnelse, er dette en udfordring. Kurset sætter fokus på teorier om e-reading, literacies, digitale formater m.v. i indkredsningen af det aktuelle læselandskab. Teorier om design, digital didaktik, remix og retorik indgår som eksempler på forskningsbaserede bud på digitale rationaler for læring og kulturformidling. Kurset anskuer disse fremadrettede rationaler som noget, der nødvendigvis må skabes i et samspil mellem analoge og digitale forståelser af viden, medier og vidensmediering.
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af
Vidensmediernes rolle i nutidens informationssamfund.
Digitalisering af medierne.
Medieteori og digitalitet og i relation til videns- og kulturformidling.
Færdigheder i at
Identificere og analysere digitale mediers funktionalitet.
Anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medie-produktioner.
Analysere, sammenligne og problematisere medier på et historisk og teoretisk grundlag.
Kompetencer i at
- Vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
Dækkende og kritisk redegøre for teorier om vidensmedier og digitalisering.
Diskutere og sammenligne forskellige teorier om medier og digitalisering.
Analysere og vurdere anvendelsen af digitale medier til videns- og kulturformidling
- Kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Baron, N. (2015). Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World. Oxford: Oxford University Press
- Gitelman, L. (2014). Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press
- Nielsen, H.J., Høyrup, H. & Christensen, H.D. (2011). Nye vidensmedier: Kultur, læring, kommunikation. Frederiksberg: Samfundslitteratur
- Rustad, H. K. (2012). Digital litteratur - en innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 234,8
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk eller Engelsk
Omfang: 15-20 normalsider + 10 sider pr. studerende udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2019
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2019
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03374U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (wqt212@hum.ku.dk)
- Gitte Balling (gitte.balling@hum.ku.dk)