HIVB00083U Undersøgelsesdesign - Kultur og medier (valgfag og konstituerende)
Research Design - Culture and Media (elective and constituent)
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2015
Kursets emne er metoder til studier og analyse af kultur og medier. Metoder inden for kultur og medier er kendetegnet ved, at de på refleksiv vis vokser ud af teoridannelser. Kurset introducerer til centrale teoridannelser og metoder inden for Cultural Studies (nye kulturstudier) samt dermed forbundne metoder. Øvrige indsamlings- og analysemetoder til nærmere belysning udvælges i samarbejde med de studerende. Der sættes fokus på de studerendes eget arbejde med at designe en videnskabelig undersøgelse. Inden for temaet vælger de studerende det emne de ønsker at undersøge, og relevante teorier og metoder vurderes og anvendes i relation hertil.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
kobling af teori og metode mhp. gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
forskellige typer af indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med fokus på enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”.
Færdigheder i at
reflektere over centrale indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombination af disse, til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
koble teori og metode til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt fokus på kultur og medier
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombinationen af disse, til gennemførelse af studier inden for kultur og medier
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for kultur og medier
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt henblik på kultur og medier
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Barker, C. (2012 og senere). Cultural Studies: Theory & Practice. London: Sage Publications
Bom, A.K. (2015). Diskursanalytisk metode. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Jørgensen, M. W. & Phillips, L. (1999 og senere). Diskursanalyse: Teori og metode. Roskilde: Samfundslitteratur
Storey, J. (2003). Inventing Popular Culture: From Folklore to Globalization. London: Blackwell
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 90
- Eksamensforberedelse
- 72,9
- Holdundervisning
- 42,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 12-15 normalsider ved en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2018
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2019
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00083U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 1 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (wqt212@hum.ku.dk)