HHIÅ08561U ÅU HIS Modul 1A: Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Efterår 2018)
ÅU HIS Modul 1A: Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Efterår 2018)
Historie
Modul 1A:
Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Område 1)
(HHIB00501E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 1A: Område 1: Introduktion til historievidenskab med
studieteknik (Efterår 2018)
Ex Oriente lux?
Ex Oriente lux; fra Østen kommer lyset. Således er Vestens tidlige
historie blevet set lige siden – nå ja-Vestens tidlige historie.
Men hvad er da Østen og Vesten, kan man overhovedet tale om to
sådanne størrelser? Selv hvis vi mener at have nogenlunde
styr på hvad Vesten er i dag, hvad er da Østen? Og hvad var Vesten
for 1000 år siden, eller 2000 år siden? Og hvad med det som ligger
vest for Vesten?
Dette kursus handler både om hvad der er sket i fortiden, om
hvordan man i senere perioder har opfattet fortiden, og om hvem vi
er i dag.
Kurset er opbygget om tre på hinanden følgende temaer; et
oldtidstema med Grækenland og Ægypten; et middelaldertema med den
kristne og den muslimske verden; og et nyere tids tema om Europa og
Kina. Undervejs reflekterer vi over om man overhovedet kan operere
med en størrelse kaldet ”Vesten” gennem så lang en periode.
Herodot, ”Historiens Fader” (en titel som nogle i øvrigt er stærkt
utilfredse med) beskrev den græske kultur som resultatet af
kulturelle elementer der havde nået Grækenland fra Ægypten.
Havde han ret? Spørgsmålet har i nutiden resulteret i en rasende
debat på især amerikanske universiteter (Black Athena-debatten).
Kristendommen opstod i Østen, men er den en vestlig religion? Dette
er også et vigtigt spørgsmål som man må forholde sig til.
I middelalderen lærte Vesteuropas kristne naturvidenskaben at kende
fra den arabisk-muslimske verden, eller gjorde de? Et spørgsmål der
i ikke mindre grad er blevet viklet ind i nutidige politiske
interesser. Er nutidens problemer i forholdet mellem Vesten og den
muslimske verden en følge af korstogene? Vi tager livtag med et
kontroversielt emne.
I senere perioder overtog europæerne alt fra fodbold og spillekort
til ure og bogtryk fra kineserne. Eller gjorde de? Vi giver
listen over kinesiske opfindelser et faktatjek, og vurderer hvorfor
det åbenbart er meget vigtigt hvem der opfandt hvad.
Har europæere historisk været ”eurocentriske”? Det har de helt
bestemt, men alle andre folkeslag har ligeledes haft en tendens til
at sætte sig selv i centrum. Hvad betyder denne enormt udbredte
etnocentrisme for vores (og andres) verdensopfattelse?
Kurset handler om som udgangspunkt om fortiden, men bærer stadige
referencer til nogle af nutidens mest betændte kulturkrige. Som
historiker må man holde tungen lige i munden…
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
• forholde sig metodisk og kritisk til den gamle fortælling om
Civilisationen, der kommer fra Den Nære Orient og via Hellas og Rom
breder sig til Vesteuropa og derfra ud over hele verden
• forstå baggrunden for, og metodisk kunne kritisere, moderne
historiebaseret identitetspolitik, hvor forskellige etniske og
religiøse grupper kæmper om størst mulig anerkendelse fra
andre
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Dette kursus er et aften og/eller weekendkursus mod betaling.
Ansøg her
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ08561U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kursuskapacitet
- ??
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)