HHIK09791U HIS 79. Mad, samfund og sundhed i Danmark set i en global kontekst
HIS 79. Mad, samfund og sundhed i Danmark set i en global kontekst
Historie
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik
Mad, samfund og sundhed i Danmark set i en global
kontekst
Mad er ikke bare en del af det daglige liv, som forskellige
mennesker går mere eller mindre op i. Mad er en central del af
menneskers samfundsmæssighed og dermed en vigtig del af historien.
Hvordan mennesker fra stenalderen til i dag har skaffet sig
råvarer, tilberedt og spist mad har været en variabel i mange af de
store samfundsmæssige forandringer økonomisk, socialt, kulturelt,
sundhedsmæssigt og politisk.
Som historiefaglig problemstilling er madhistorie empirisk og
teoretisk velegnet som udgangspunkt for konkret arbejde med
historiedidaktik og refleksion over historiedidaktisk praksis:
Feltet interesserer mange gymnasieelever og det passer fint til
kravene i gymnasiebekendtgørelsen. Der findes endnu ikke ret meget
undervisningsmateriale til dansk madhistorie, mens forskning i
madens historie internationalt et af de helt store emner lige nu.
Det giver mulighed for, at undervisningsforløb og materiale
udarbejdet på dette kursus kan bringe forskningsfronten ud i
gymnasiet.
Kurset vil først ligne et almindeligt områdekursus, hvor deltagerne
tilegner sig en konkret historisk viden på baggrund af dansk og
international forskning i madhistorie. Men meget hurtigt vil vi
sideløbende arbejde med historiedidaktiske problematikker. Altså
hvordan laver man en undervisningsplan og udarbejder et materiale,
så gymnasieelever på den tid de har til rådighed og med de
forudsætninger, de har, får mulighed for erkendelser, der opfylder
kravene i bekendtgørelsen for historiefaget. Hvis alt falder på
plads, vil lærere fra gymnasier gæsteundervise på kurset og
studerende på dette hold vil i grupper få lejlighed til af afprøve
undervisning, de selv har planlagt, i gymnasieklasser.
Litteratur, læsning og uploads inden kursusstart
For at få fuldt udbytte af kurset er det nødvendigt at læse to
bøger inden kursusstart efter anvisningerne i kursusrummet i
Absalon og skrive et upload om hver. 1) Ole Hyldtoft: Mad,
drikke og tobak 1800-35: Forbrugsmønstre, kultur og diskurser.
København, Museum Tusculanum, 2012. Vær meget opmærksom på at få
den rigtige bog. Hyldtoft har lavet flere med næsten ens titler. 2)
Én af følgende efter eget valg: a) Food in time and place: the
American Historical Association companion to food history.
Eds.: Paul H. Freedman, Joyce E. Chaplin, Ken Albala. Berkeley:
University of California Press, 2014 (eller senere). b) P. J.
Atkins: A History of Uncertainty: Bovine Tuberculosis in
Britain, 1850 to Present. Winchester University Press, 2016.
Nedenstående vil også være blandt den centrale litteratur på
kurset. Fuld liste over hele kursuslitteraturen vil ligge i
kursusrummet:
- Roderick Floud, Robert W. Fogel, Bernard Harris & Sok Chul
Hong: The Changing Body: Health, Nutrition, and Human
Development in the Western World since 1700. Cambridge:
Cambridge University Press, 2011. [p- 1-40 KB-online]
- Anne Løkke: "Kapitel 40. Kost og krop i Danmark fra
stenalderen til i dag," i Menneskets ernæring (4.
udgave). Red.: Susanne Bugel, Arne Astrup, Jørn Dyerberg og Steen
Stender. København, Munksgaard, 2015. [pdf i Absalon]
- Svend Skafte Overgaard: Fra Mangel Til Overflod:
Ernæring Og Sundhed 1905-2005. København, Suhr's
Seminarium, 2005.
- Mikkel Venborg Pedersen: Luksus: Forbrug Og Kolonier I
Danmark I Det 18. Århundrede. 2013.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• i en diskuterende form redegøre for de store linjer ma-dens
historie i Danmark fra stenalderen til i dag set i en global
kontekst inklusive forskellige tilgange til feltet og teoretiske
forståelser af udviklingen
• redegøre for madens historie indenfor et mindre selvvalgt tema i
madhistorie egnet til undervisning 3 x 1,5 time i gymnasiet og
diskutere kilder og metoder til belysning af dette tema på den
måde, der viser en dybtgående viden
• indenfor det selvvalgte tema kunne foreslå og udviklende
diskutere konkrete undervisningsaktiviteter rettet til
gymnasieelever og foreslå emnemæssige samarbejdsmu-ligheder med
andre gymnasiefag end historie
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK09791U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kursuskapacitet
- XX
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (al@hum.ku.dk)