HHIK09771U HIS 77. Organiseret vold som et historisk fænomen: Det antikke græske eksempel, 700 - 31 f.Kr.
HIS 77. Organiseret vold som et historisk fænomen: Det antikke græske eksempel, 700 - 31 f.Kr.
Historie
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil:
Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T4: Historisk tilvalgsområde (HHIB10501E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
Organiseret vold som et historisk fænomen: Det antikke
græske eksempel, 700 - 31 f.Kr.
Den græske filosof Heraklit (540-480 f.Kr.), kaldte krig ‘alles
fader og konge’. Siden da har adskillige tænkere givet deres bud på
krigens plads i verden, medens generationer af historikere har
forsøgt at kortlægge specifikke kriges årsager og følger. Vi kan
læse om krig ud fra et praktisk, militært
perspektiv (Sun Tzu, The Art of War [ca. 500 f.Kr.],
Niccolò Machiavelli, The Art of War [1519-1520]); fra et
teologisk-retsligt perspektiv (Augustin, The
City of God [413-426/7], Hugo Grotius, On the Laws of War
and Peace [1625]); fra et filosofisk
perspektiv (Immanuel Kant, Perpetual Peace: A
Philosophical Sketch/Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer
Entwurf [1755]); og fra et krigsteoretisk
perspektiv (Carl von Clausewitz, On War/Vom
Kriege [1832]). Fra Thukydid (The Peloponnesian War,
431-404 f.Kr.) til de moderne fredsbevægelser har menneskehedens
reaktion på krig rangeret fra fordømmelse af dens forekomst til
retfærdiggørelse af dens nødvendighed: G.W.F. Hegel mente fx, at
‘krig bør ikke betragtes som et absolut onde’ … ‘under bestemte
omstændigheder er magtanvendelse ikke kun passende men også
nødvendig’ (Philosophy of Right/Grundlinien der
Philosophie des Rechts oder Naturrecht und Staatswissenschaft im
Grundrisse in Werke, Bd. 7 [1970] § 92, 93). Denne tvetydighed
er stadigvæk et herskende kendetegn ved vores holdning til krig og
den måde, vi studerer den på: Vi foregiver, at vi står over for to
fænomener, et ondartet og et godartet. Men hvis grundsynet er, at
det drejer sig om ét fænomen, hvordan kan vi så opnå en bedre
helhedsforståelse af fænomenets historiske betydning? Og når
historiografien i århundreder har lagt vægt på våbenarter, slag og
taktik – et fokus, der i dag betragtes som antikvarisk syssel --
hvordan kan vi så i en undervisningssammenhæng bringe emnets
samfundsrelevans og aktualitet frem og samtidig formidle dets
kompleksitet
Det er disse to hovedspørgsmål, som kurset vil beskæftige sig med. De sigter imod en historisk analyse og forståelse at krig i den græsk-talende verden, 700-31 f.Kr., dvs. i det arkaiske og klassiske Grækenland samt i de hellenistiske imperier i Asien og Ægypten. Et udvalg af moderne værker vil, udover at give en oversigt over periodens historie, gøre deltagerne fortrolige med de væsentligste problemstillinger, medens inddragelse af kildemateriale vil give mulighed for selvstændige analyser og indsigt i de dertil knyttede metodiske udfordringer. To aspekter vil få særlig opmærksomhed: (1) krigens relation til begrebet ‘stat’ (og de dertil relaterede statsdannelsesprocesser) og (2) krigens relation til begrebet ‘marked’ (og den dertil relaterede økonomiske aktivitet). Ydermere vil en tværdisciplinær tilgang til emnet (via inddragelse af indsigter fra bl.a. sociologi og antropologi) introducere deltagerne til et begrebsapparat, som kan rumme og klart udtrykke fænomenets mangfoldighed. Ved fx at tale om ‘organiseret vold’ får vi mulighed for at behandle aktiviteter, der til trods for deres tætte relation til krig ikke indbefattes af den gængse forståelse af krig. Pirateri er en af dem.
Undervisningsformen vil være skiftevis forelæsninger (2 timers varighed) og seminarer (3 timers varighed). Ved seminarerne er det de studerendes mundtlige oplæg, som danner udgangspunkt for den efterfølgende debat/diskussion. Formålet er, (i) at formidle sin viden og sine reflektioner mundtligt, veldisponeret og med sprogbeherskelse, præcision og klarhed; (ii) at diskutere rivaliserende fortolkninger af historiske problemstillinger; og (iii) at reflektere kristik over historiske argumentationsformer og tolkningsrammer. Derfor vil der ved vurderingen af de studerendes mundtlige oplæg lægges vægt på både det faglige indhold og fremstillingsformen. Udover seminarerne skal de studerende aktivt deltage i organisering af en konference, som vil blive afholdt hen mod slutningen af kurset. Ved konferencen skal den enkelte studerende mundtligt præsentere et selvvalgt emne/problemstilling samt være ”respondent” til en anden præsentation, dvs. forberede og mundtligt fremlægge kommentarer til én af de øvrige konferencedeltageres præsentationer. Derfor er aktiv deltagelse en forudsætning.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• i en diskuterende form redegøre dels for de store linjer i
den organiserede volds historie i den græsk-talende verden i
perioden 700-31 f.Kr., dels for forskellige tilgange til emnet,
både teoretiske og empiriske
• redegøre for den organiserede volds historie inden for en
selvvalgt, afgrænset problem stilling, og kritisk diskutere kilder
og metoder til belysning af denne problemstilling på en måde, der
demonstrerer besiddelse af analytiske evner og dybtgående viden
samt evne til at formidle denne viden til et bredere publikum
• formidle sin viden og sine refleksioner om organiseret vold
mundtligt, veldisponeret og med sprogbeherskelse, præcision og
klarhed
• diskutere rivaliserende fortolkninger af krigens samfundsmæssige
betydning og af det begrebsapparat, som bør anvendes i denne
forbindelse
• reflektere kritisk over forskelige argumentationsformer og
tolkningsrammer, både dem, der er fremsat af historikere, og dem,
der er fremsat af specialister i andre discipliner (fx. sociologer,
antropologer, m.fl.)
- Hans van Wees: Greek Warfare. Myths and Realities.
London: Duckworth, 2004 (Pp. xvi, 349).
- Angelos Chaniotis: War in the Hellenistic World: A Social and
Cultural History. Oxford: Blackwell Publishing, 2005 (Pp.
xxiv, 308).
Øvrig litteratur meddeles i Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK09771U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Vincent Gabrielsen (gabriels@hum.ku.dk)