HHIK09751U HIS 74/75. Demokratiets kilder
HIS 74/75. Demokratiets kilder
Historie
Modul 2 (30 ECTS)
- [obligatorisk] Historisk kerneområde 2:
Akademisk skriftlighed med fokus på kildeanalyse (HHIK03741E) [15
ECTS]
- [valgfag] Historiens brug
(HHIK03751E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 2: Historisk kerneområde 2: Akademisk skriftlighed med
fokus på kildeanalyse og Historiens brug (30 ECTS)
Demokratiets kilder
De senere tiders demokratiske valg i de lande, vi normalt
sammenligner os med, har skabt en fornyet debat om demokratiets
skrøbelighed i en moderne verden. Men sådan har det altid været, og
vores aktuelle demokrati er blevet til i et stadigt forsøg på
tilpasning til de givne muligheder og magtforhold.
Vi vil først kigge på demokratibegrebets filosofi og historie.
Dernæst vil vi studere de vigtige formative processer og øjeblikke
i skabelsen af det danske demokrati. Vi vil undersøge tilblivelsen
af den danske forfatning (grundloven) og dens institutioner (lokalt
og centralt) under inddragelse af emner som sociale og politiske
bevægelsers udvikling og karakter, samspillet med erhvervslivet,
pressens vilkår, ytringsfrihed, aktindsigt, korruption,
administrationshistorie og embedsmandsloyalitet. Videre vil vi
bl.a. ved analyse af centrale kildetekster (Grundtvig, Hal Koch,
Pia Kjærsgaard) overveje, hvordan den demokratiske fortælling om
den danske og den nordiske demokratiske udvikling er blevet til, og
hvad den betyder for den aktuelle debat. Særligt vil vi interessere
os for vilkårene for den ’demokratiske samtale’ gennem læsning af
uddrag fra småskrifter, magasiner og dagspressen. Dagspressen
1850-20018 er netop ved at blive tilgængeliggjort i den store
mediedatabase, Mediestream:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/,
hvor der med lidt opfindsomhed kan søges på emneord, begreber,
navne og sager. Også en digitalisering af Folketingstidende
(stenografisk referat af folketingets forhandlinger) er på vej. Den
foreligger nu fra 1953-i dag
på: https://beta.folketingstidende.dk/
Der er således store muligheder for at undersøge og teste vores
demokratiske fortælling ud fra den studerendes egne valg af fokus
for selvstændige kildeundersøgelser. I forbindelse med
undervisningen vil vi løbende arbejde med at stille strategiske og
relevante spørgsmål til kildematerialet og dermed åbne op for
forståelsen af demokratiets vilkår. Resultaterne af undersøgelserne
vil danne udgangspunkt for eksamen i ’Historiens brug’, hvor vi vil
teste, om vores ’demokratiske fortælling’ også modsvares af den
praktiske historiske virkelighed. Det er vigtigt, at man er
forberedt på at kaste sig ud i en selvstændig opdagelsesrejse i og
udnyttelse af det relevante kildemateriale. Øvelsen vil under alle
omstændigheder være nyttig i ens videre arbejde som historiker.
Undervisningen vil veksle mellem arbejde i grupper og opsamlinger
på holdet.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
Semesterlitteratur oplyses i Absalon
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK09751U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (sidsel@hum.ku.dk)