HHIK08792U HIS 79. Krigserfaringer
HIS 79. Krigserfaringer
Historie
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik
Krigserfaringer
Krig er den mest ekstreme ting, samfund foretager sig. Krige er en
væsentlig del af den historiske proces, både i kraft af deres
karakter og deres konsekvenser. Mange mennesker har erfaringer med
krig: som aktive deltagere, som ofre for krigens vold, eller som
civile elementer i et krigsførende samfund. Erfaringer, der former
deres liv.
Dette historiedidaktiske område rummer stof om krig fra
forhistorisk tid til i dag med særlig vægt på den vestlige verden i
nyere tid. Det giver mulighed for at arbejde med lange linjer og
for at komme helt tæt på. Vi dykker ned i enkelte menneskers
erfaringer under mange forskellige vilkår, fra landsknægte til
atombombens ofre.
Udgangspunktet vil hele tiden være erfaring. Det betyder,
at emnet er krigens samfunds- og kulturhistorie. Den strategiske
historie om sejr og nederlag, den materielle historie om våben og
kampformer og den politiske historie om krig og fred falder ikke
helt udenfor, men de indgår som ydre omstændigheder, der sætter
rammer for de enkelte menneskers erfaringer.
I en historiedidaktisk sammenhæng giver det mulighed for en ny og
alment vedkommende tilgang til et emne, der er uundgåeligt for en
historielærer. Et emne der er en pædagogisk udfordring, fordi krig
altid vil fremkalde moralsk refleksion og stærke følelser. Et
enormt og let tilgængeligt materiale gør det let at finde stof til
undervisningsforløb, der kan passe til krav om emner, perioder og
tværfaglighed.
Kurset begynder som et almindeligt områdekursus. Det drejer sig om
at få konkret viden på baggrund af udvalgt historisk forskning.
Efter kort tid vil vi begynde sideløbende at arbejde
historiedidaktisk med emnet. Hvordan laver man en undervisningsplan
og et materiale der kan give relevant viden og erkendelse, f. eks.
for gymnasielever med deres forudsætninger, stramme tidsramme, og
bekendtgørelseskrav? Hvis alt falder på plads, vil lærere fra
gymnasier gæsteundervise på kurset, og studerende på dette hold vil
i grupper få lejlighed til af afprøve undervisning, de selv har
planlagt, i gymnasieklasser.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• i en diskuterende form redegøre for krigens skiftende
indflydelse på menneskers liv, især i den vestlige verden fra
1500-tallet til i dag, set ud fra de aktive krigsdeltageres,
krigsofrenes og de øvrige samfundsmedlemmers erfaringer
• redegøre for krigens erfaringshistorie indenfor et mindre
selvvalgt tema egnet til undervisning 3 x 1,5 time i gymnasiet og
diskutere kilder og metoder til belysning af dette tema på en måde,
der viser en dybtgående viden
• inden for den selvvalgte problemstilling kunne foreslå og
udviklende diskutere konkrete undervisningsaktiviteter rettet til
gymnasieelever og foreslå emnemæssige samarbejdsmuligheder med
andre gymnasiefag end historie
- John Keegan: The Face of Battle, London 1976. (Samt
utallige senere udgaver.)
- Azar Gat: The Causes of War and the Spread of Peace: But
Will War Rebound?, Oxford: Oxford UP 2017. (Findes på papir og
elektronisk.)
Materiale i og via Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK08792U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Gunner Lind (lind@hum.ku.dk)