HHIK08782U HIS 78. Projektplanlægning
HIS 78. Projektplanlægning
Historie
Historisk kerneområde 4: Historisk område med projektplanlægning
(HHIK03781E)
[Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil:
Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Historisk kerneområde 4: Historisk område med projektplanlægning
Projektplanlægning
Alle studerende med centralt fag på kandidatniveau i Historie
(2015-ordningen) skal gå til en obligatorisk eksamen i Historisk
område med projektplanlægning, inden de begynder at skrive
speciale. Kurset er for alle, der skal begynde at skrive speciale i
det kommende semester. Modulet er normalt placeret på 3. semester
og består af et fagelement, som er et historisk kerneområde, der
samtidig er specialeforberedende.
Formålet er at komme godt i gang med at søge, læse og forholde sig
til den relevante forskning inden for specialets emnekreds, og på
den baggrund formulere en velbegrundet og velfungerende
problemstilling for det kommende speciale. Det er derfor
væsentligt, at man allerede ved kursets begyndelse har taget hul på
overvejelser om sit kommende specialeemne, da en meget væsentlig
del af kurset har form af sparring og vejledning i forhold til
individuelle inputs om litteratur, emneindkredsning,
problemformulering mv.
Materiale, om hvordan man arbejder frugtbart i idefasen med
inspiration til emnefelter, vil blive lagt i kursusrummet inden
semesterstart. Et spørgeskema til deltagerne om foreløbige ideer
til emnefelter vil blive lagt i kursusrummet til besvarelse omkring
en uge inden kursusstart. Disse emnefelter er ikke bindende, men
skal bruges til planlægning af undervisningen.
Kurset afsluttes med en porteføljeeksamen indeholdende tre
elementer:
1. En forskningsdiskussion, der med udgangspunkt i en individuel
problemformulering egnet til gennemførelse af en større historisk
undersøgelse belyser, hvordan problemstillingen er behandlet
hidtil, samt hvordan den planlagte undersøgelse placerer sig i
forskningsfeltet.
2. En præsentation og diskussion af relevant kildemateriale,
herunder dets tilgængelighed og anvendelse til besvarelse af
problemformuleringen.
3. En strategi for undersøgelsens gennemførelse.
Kompetencemål for modulet, jf. studieordningen
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret
viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid
og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for
historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes
erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og
generalisering, som momenter i den historiske erkendelse, ligesom
det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser og
teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det
historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at
træffe et personligt begrundet og fagligt reflekteret valg af emne
til kandidatspeciale, samt et valg af metode og udarbejdelse af en
procesplan i tilknytning hertil.
Undervisnings- og arbejdsformer
Forud for kurset - senest to uger før kursusstart- skal
deltagerne uploade en foreløbig tilkendegivelse af specialeemne,
evt. flere mulige. De danner grundlag for holdinddeling, som oftest
fordelt efter historisk periode; og for det videre arbejde på
kurset.
Kurset består i holdundervisning, kombineret med
arbejdsgrupper samt gruppevis og individuel vejledning i tilsammen
normalt 42 timer. Dertil kommer sideløbende vejledning fra den
kommende specialevejleder i sammenlagt 6 timer inkl. vejleders
forberedelse.
Undervisning og vejledning knytter sig til
arbejdsprocessen: Emneindkredsning, indhentning af den
første litteratur, arbejde med problemformulering, yderligere
litteratursøgning og -læsning, disposition for og indhold af
forskningsdiskussionen, samt procesplan for det videre
specialeforløb.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• søge og udvælge den for undersøgelsen relevante
forskningslitteratur, bl.a. ved hjælp af digitale redskaber
• behandle denne litteratur struktureret og med fokus på den
planlagte egne undersøgelse
• positionere denne undersøgelse klart i forhold til den behandlede
forskningslitteratur
• identificere egnede kilder/kildegrupper til gennemførelse af den
planlagte undersøgelse samt redegøre for deres tilgængelighed og
deres anvendelse til besvarelse af problemformuleringen
• opstille en velfunderet og realistisk strategi for undersøgelsens
gennemførelse inden for den tidsramme, der er til
rådighed
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 211
- Holdundervisning
- 42
- Vejledning
- 6
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx |
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK08782U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Karen Asta Arnfred Vallgårda (karenva@hum.ku.dk)
- Peter Fibiger Bang (pbang@hum.ku.dk)