HHIK08721U HIS 72. Oplysningstiden som ideal eller dystopi. 1700-tallet i dansk og international forskning
HIS 72. Oplysningstiden som ideal eller dystopi. 1700-tallet i dansk og international forskning
Historie
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et
andet hovedområde end humaniora, forlænges
kandidatsidefaget med 30 ECTS-point, der skal udgøres af
fagelementerne Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med
fokus på forskningsdiskussion (HHIK03721E) og Metodiske og
analytiske redskaber (HHIK03731E) (se 2015-studieordningen for det
centrale fag på kandidat-niveau i Historie).
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk
skriftlighed (30 ECTS)
Oplysningstiden som ideal eller dystopi. 1700-tallet i
dansk og international forskning
Emnet for dette kursus er oplysningstidens kulturhistorie, hvilket
her vil sige de idéhistoriske strømninger, sociale praksisser og
kulturelle brudflader, som prægede perioden. Et særligt fokus i
kursets første del er de forskellige positioner, som man kan
identificere i forskningen om oplysningstiden. Der har traditionelt
været fokus på store franske filosoffer (Montesquieu, Rousseau og
Voltaire) og på de ideer, som opstod i 1700-tallet, og som er
genkendelige for os i dag: frihed, lighed, fornuft, sekularisering
og økonomisk liberalisme. Nyere forskning har imidlertid afdækket,
at denne tidlige moderniseringsproces i lige så høj grad var præget
af disciplinering, diskrimination og undertrykkelse,
sentimentalitet og re-kristianisering. Disse nye kulturhistoriske
tilgange indgår som en integreret del af dette kursus. Vi skal
undersøge hvordan de både modsatrettede og komplementære
strømninger prægede perioden; hvordan de ofte førte til konflikter,
men også skabte en kolossal dynamik i samfundet. De studerende vil
endvidere blive introduceret for trykte kilder og arkivalier, som
belyser, hvordan ideerne blev appliceret på lokalt niveau og
prægede hverdagspraksis i Europa og de amerikanske kolonier.
Kurset lægger endvidere op til refleksion over hvordan den
nationale historie påvirker de pågældende landes forskning i
oplysningstiden. I Storbritannien og især i USA er det en
almindelig antagelse, at der i oplysningstiden blev formuleret
nogle idealer om frihed og lighed, som eftertiden siden har forsøgt
at efterleve med større eller mindre held. Ideerne opfattes som
grundlæggende set gode, men også som ideer, som på grund af
chauvinisme og mørkemænd, endnu ikke er udfoldet helt. I tysk og
fransk forskning er der traditionelt en mere kritisk holdning til
oplysningstidens ideer som sådan. Det er en tradition, der har
rødder i en civilisationskritik i begyndelsen af 1900-tallet, og
hvor Max Weber ikonisk betegnede de moderne vestlige samfund som
rationalitetens jernbur. Denne tilgang blev videreført gennem
Frankfurterskolens kritik af oplysningstidens fornuftsdyrkelse, og
R. Kosellecks dystopiske analyse af de moderne borgerlige samfunds
fremvækst i oplysningstiden. I nyere fransk forskning har især
Foucault været skoledannende gennem analyser, der viser at
oplysningstidens idealer om frihed og lighed blev fulgt af en
disciplinering, der var mere subtil, men ikke mindre tvingende og
konformerende end tidligere tiders korporlige magtformer. Denne
tradition indeholder en kritik af oplysningstiden, som er langt
mere radikal end den anglo-amerikanske, fordi det er selve ideerne
og deres praktiske efterlevelse, som kritiseres. I kurset indgår et
arbejde med at identificere forskellige positioner i forskningen om
oplysningstiden, og vi skal undersøge hvordan oplysningstiden
erindres i henholdsvis Tyskland-Frankrig, og Storbritannien-USA op
igennem det 20. århundrede og i dag.
Anden del af kurset har fokus på den akademiske artikel som genre.
Denne del vil indeholde praktiske øvelser i at tilrettelægge en
faglig undersøgelse og skrive en akademisk artikel, hvor analyse og
diskussion af eksisterende forskning indtager en central plads.
Hver studerende vil få mulighed for at aflevere tre skriftlige
oplæg, som indeholder henholdsvis en problemformulering, en
foreløbig forskningsdiskussion og en præsentation af
kildematerialet. Af samme grund indtager undervisning i og
gruppearbejde om, hvordan man formulerer en interessant
problemformulering og opbygger en sammenhængende argumentation en
central plads i kursets anden del.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus
på forskningsdiskussion
•
Metodiske og analytiske redskaber
•
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK08721U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Juliane Engelhardt (juliane@hum.ku.dk)