HHIB09532U HIS 53. By og bogstav (500-300 f.v.t.)
HIS 53. By og bogstav (500-300 f.v.t.)
Historie
Modul 2A:
Område 2: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (HHIB00531E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 2A: Område 2: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (2.
semester)
By og bogstav (500-300 f.v.t.)
Skriftsprogets indførelse markerer afslutningen på den epoke i
antikkens historie som ofte omtales som den græske middelalder, på
engelsk, The Dark Ages (ca. 1100-750 f.v.t.). Skriften både følger
og blotlægger for historikeren begyndelsen for et andet vigtigt
fænomen, nemlig den græske bystat. Denne statsform, hvor en by og
dens opland udgjorde en selvstændig stat, blev grundlaget for
middelhavets mennesker over de følgende tusinde år. Vores viden om
livet i de over 1000 græske bystater vi kender til stammer i vid
udstrækning fra tusindevis af tekster skrevet på og indhugget i
uforgængelige materialer som for eksempel sten og keramik
(epigrafik). Disse indskrifter omhandler snart sagt alle aspekter
af livet som det formede sig i de antikke bystater, men
historikerens brug af dem stiller hende overfor en række
interessante udfordringer.
”Det er vedtaget af folket”
I dette kursus stiller vi skarpt på en enkelt af disse bystater,
nemlig Athen. Udbredelsen af skriftsproget i Athen er tæt knyttet
indførelsen, i 508/7 f.v.t., af en ny og radikal styreform,
demokratiet. Athens politiske institutioner, særligt den
demokratiske folkeforsamling, blev over de følgende århundreder
(ca. 500-300 f.v.t.) en storproducent af indskrifter på sten og
gennem disse tekster får vi et særligt indblik i athenske demokrati
institutionelle opbygning og udvikling. Men spørgsmålene trænger
sig på: hvorfor indskrive fælles beslutninger på sten? Hvorfor
nogle og ikke andre beslutninger? Hvem skulle læse dem? Og hvem
kunne læse dem?
Studiet af athenske demokratis historie udgør kursets kerne, men
det epigrafiske materiale gør det også muligt for os at undersøge
andre aspekter af bystatslivet, både det individuelle og det
fælles: familien og slægten, mødet med guderne, forholdet til de
døde, slavernes og de fremmedes vilkår, og meget andet.
Tekst og kontekst
Indskrifter på sten udgør et interessant møde mellem tekst og
arkæologi. Som en del af arbejdet med det epigrafiske
kildemateriale vil vi lægge særligt vægt på teksternes materialitet
og oprindelige kontekst. Hvordan informerer konteksten, det vil som
oftest sige stenen, dens placering og funktion, vores forståelse af
en epigrafisk tekst? Som anslag til at besvare disse spørgsmål vil
vi opsøge og studere de græske indskrifter, der findes på
københavnske museer og i forlængelse heraf diskutere indskrifternes
”efterliv” som pryds- og museumsgenstande.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- M.H. Hansen: Athenian Democracy in the Age of
Demosthenes. University of Oklahoma Press, 1991.
- Epigraphic Evidence: Ancient History from Inscriptions.
Ed.: J. Bodel. London, Routledge, 2001.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB09532U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christian Ammitzbøll Thomsen (cammt@hum.ku.dk)