HHIB08605U HIS 60. Krop og køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940
HIS 60. Krop og køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940
Historie
Modul 5:
Bachelorprojekt (Fagelement HHIB00601E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 5: Bachelorprojekt (5. semester)
Krop og køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie
1800-1940
1800-tallets Danmark var kendetegnet ved en lang række moderne
gennembrud. I det unge demokrati fik de dannede mænd mod- og
medspil fra andre sider: Højskolebevægelse, husmandsbevægelse,
arbejderbevægelse og kvindebevægelse samlede stadig større dele af
befolkningen om at deltage i omskabelser af livsbetingelserne for
de mange. Økonomien var i vækst, videnskaberne udviklede hastigt,
og stort set alt var til debat. Alt dette medvirkede til, at
betingelserne for det mest basale menneskelige ændrede sig med
usædvanlig høj hastighed. Det er derfor meget synligt i denne
periode, at hele feltet omkring menneskekroppen har en historie:
barndommen, kønslivet, familien, sundheden, sygdommene, fødslerne,
døden, maskuliniteten, femininiteten, maden,
tryghedsorganiseringerne, risikoprofilerne etc. Dette BA-hold
arbejder med at skrive historie om dette tilsyneladende evigt
menneskelige. Der findes et rigt og nemt tilgængeligt
kildemateriale - i arkiverne såvel som i datidens bøger,
tidsskrifter og andre tryksager. Jeg har aftaler med arkivarer ved
forskellige arkiver, som vil hjælpe med at finde gode emner, hvis I
vælger et arkivbaseret projekt.
Der kan både skrives mikrohistoriske projekter og projekter med en
mere generaliserende synsvinkel. I september foregår den generelle
undervisning med vægt på periodens social-, og kulturhistorie,
kroppens historie, arkivbrug, anvendelse af databaser og
introduktion til teorier om det moderne (Elias, Giddens), og
teorier om magt, viden, disciplin, krop og køn (Weber, Foucault,
Bourdieu, Latour, Butler med flere). Samtidig underviser jeg
målrettet i, hvordan man får ideer til gode emnefelter og hvordan
man udvikler en ide til en problemformulering. Fra oktober vil
undervisningen i stigende grad koncentrere sig om jeres egne
projekter, så I lærer at skrive historie på baggrund af kilderne
fra perioden med inddragelse af teori og forskningslitteratur om
netop jeres emne. Der vil løbende blive undervist i, hvordan man
får en frugtbar skriveproces og i den gode opgaves anatomi. Dette
indebærer uploads med deadlines og øvelser, som træner det, der er
sværest ved at skrive bachelorprojekt.
Projektforløbet er teoretisk og metodisk ambitiøst, men det kræver
ikke særlige forkundskaber. Alt er tilrettelagt, så I lærer det
nødvendige hen ad vejen. Det eneste, der kræves er, at du virkelig
er indstillet på at bruge 1/4 årsværk på projektet og på at knokle,
så vi kan komme hurtigt fra start. Derfor skal du have læst to
bøger inden første time, og endnu to i løbet af de første uger i
september, som beskrevet nedenfor og i kursusrummet, når holdet er
sat.
Litteratur, læsning og uploads inden kursusstart
For at kende perioden skal du i sommerferien inden første
undervisningsgang have læst mindst én af følgende Danmarkshistorier
og skrive én sides upload om den efter anvisning i Absalon-
kursusrummet: 1) Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov,
1800-1850. Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie bd. 10.
Red.: Olaf Olsen. København, 1990 (eller senere). Denne bog giver
kendskab til det samfund, der var udgangspunktet for de store
omvæltninger senere i perioden. Bemærk net-udgave kan læses på
http://www.denstoredanske.dk/Danmarkshistorien.
2) Søren Mørch: Den ny Danmarks historie 1880-1960.
Gyldendal, 1982 (eller senere). Giver en kort, fyndig og til tider
provokerende gennemgang af sammenhængen i disse års historie på
tværs af kultur-, social-, økonomisk og politisk historie med
større vægt på feltet omkring kroppen end andre Danmarkshistorier.
Findes på mange folkebiblioteker eller kan købes antikvarisk. Hvis
I gerne vil kende perioden 1850-1880 er det godt også at læse
(Gyldendals) Danmarks historie, Bd. 6: Tiden 1864-1914 af
Lorenz Rerup. København, Gyldendal, 1989. Den er fremragende, men
kan være svær, fordi den er på et højt fagligt niveau. Kristian
Hvidts bind af Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie for tiden
1850-1900 (se link ovenfor) er lettere at læse, men forfatteren har
ikke prioriteret de dele af historien, der har med krop, køn,
sundhed og sygdom særlig højt.
For at få inspiration til dit projekts emnefelt og til
analysestrategier skal du også inden første undervisningsgang have
læst mindst et af følgende værker (eller en anden seriøs
historievidenskabelig monografi efter eget valg indenfor feltet
krop, køn, sundhed og sygdom 1800-1940 – jeg lægger en længere
liste i kursusrummet) og lave upload om tre ideer til emnefelter,
du har fået ved at læse bogen (ideerne binder ikke, hvis du senere
får en bedre):
- Jamie Benidickson: The Culture of Flushing: A Social And
Legal History of Sewage. Vancouver, UBC Press, 2007.
- Gerda Bonderup, Jørgen Mikkelsen, and Lisbeth Skjernov:
"Af Yderste Vigtighed for Det Hele Borgersamfunds
Tryghed": Medicinalberetninger Og Deres Anvendelsesmuligheder
I Historisk Forskning. ([Kbh.]: Selskabet til Udgivelse af
Kilder til Dansk Historie, 2005.
- Gerda Bonderup: Det Medicinske Politi:
Sundhedspolitikken I Danmark 1750-1860. Aarhus
Universitetsforlag, 2006.
- Kate Fisher: Birth control, sex and marriage in Britain,
1918-1960. Oxford; New York: Oxford University Press, 2006.
- Roderick Floud, Fogel, Robert W., Harris, Bernard, and Hong,
Sok Chul: The Changing Body: Health, Nutrition, and Human
Development in the Western World since 1700. Cambridge:
Cambridge University Press, 2011.
- Anne Katrine Gjerløff og Anette Faye Jacobsen: Da skolen
blev sat i system. 1850-1920. Dansk Skolehistorie bind 3.
Aarhus Universitetsforlag, 2014.
- Lesley A. Hall: Hidden anxieties: male sexuality,
1900-1950. Cambridge, UK: Polity Press, 1991.
- Anne Løkke: Døden I Barndommen. Spædbarnsdødelighed Og
Moderniseringsprocesser I Danmark 1800 Til 1920. København,
Gyldendal 1998.
- Ole Hyldtoft – en eller flere af de bøger han har
skrevet/redigeret om Mad, drikke og tobak i 1800-tallet.
- Hilary Marland: Health and Girlhood in Britain,
1874-1920 (Palgrave Studies in the History of Childhood) 2013.
- Agnete Birger Madsen: Karen Sophies Barselsfærd:
Levevilkår for Ugifte Mødre Og Uægte Børn I to Danske Landsogne
Cirka 1830-1880. Århus: Kvindemuseet i Danmark, 2005.
- Bente Rosenbeck: Kvindekøn: den moderne kvindeligheds
historie 1880-1980. Gyldendal, 1987.
- Simon Szreter and Fisher, Kate: Sex before the sexual
revolution: intimate life in England 1918-1963. Cambridge, UK;
New York: Cambridge University Press, 2010.
- Birgitte Søland: Becoming modern: young women and the
reconstruction of womanhood in the 1920s. Princeton, N.J.:
Princeton University Press, 2000.
- Asbjørn Romvig Thomsen: Uægte Børn Og Ugifte Forældre -
Udstødte Eller Integrerede?: Illegimitetens Sociale Årsager Og
Konsekvenser I Tre Jyske Landsogne 1750-1830. (Landbohistorisk
Selskabs Studieserie). Kerteminde: Landbohistorisk Selskab, 2005.
I første halvdel af september læses følgende to grundbøger, så
bøgerne skal være skaffet inden undervisningsstart: 1) Bodil K.
Hansen: Familie- Og Arbejdsliv På Landet, Ca. 1870-1900, En
Undersøgelse Af Ægteskabsdannelse, Familieforøgelse Og Arbejdsliv
Med Særligt Henblik På Ændringerne I Kvindernes Arbejde.
Auning: Landbohistorisk Selskab, 2006. Udsolgt fra forlaget, så
find den på antikvarisk eller på biblioteker. 2) Tinne Vammen:
Rent og urent: hovedstadens piger og fruer 1880-1920.
Gyldendal, 1986. Senere udgaver kan bruges. Kan endnu købes og
mange er i omløb antikvarisk.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for de store linjer i dansk historie 1800-1940
økonomisk, socialt, politisk og kulturelt
• undersøge en simpel historisk problemstilling ved en arkivbaseret
analyse
• læse og analysere tekster produceret i Danmark perioden 1800-1940
til belysning af en simpel historisk problemstilling
• under vejledning analysere en selvvalgt problemstilling og
formulere analysen i en form, der lever op til historiefagets krav
til argumentation, dokumentation, diskussion og akribi og som er
sprogligt og narrativt tilfredsstillende
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 217
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB08605U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kursuskapacitet
- ??
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (al@hum.ku.dk)