HHIB08603U HIS 60. Fra Politik til Pop - og Omvendt: Den Anglo-amerikanske Verdens Historie og Kultur efter 1914
HIS 60. Fra Politik til Pop - og Omvendt: Den Anglo-amerikanske Verdens Historie og Kultur efter 1914
Historie
Modul 5:
Bachelorprojekt (Fagelement HHIB00601E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 5: Bachelorprojekt (5. semester)
Fra Politik til Pop - og Omvendt: Den Anglo-amerikanske
Verdens Historie og Kultur efter 1914
På dette kursus undersøger vi traditionelle og usædvanlige sider af
den anglo-amerikanske verdens historie, dvs. Storbritanniens, Det
Britiske Imperiums og USA's historie i det 20. og 21.
århundrede. Kurset henvender sig til alle, som ønsker at arbejde
med et af de mange aspekter af Storbritannien og/eller USA, som har
optaget sindene i vores tid. Der er store muligheder for at finde
et egnet emne med dertil hørende kilder og litteratur. En
gennemgående problemstilling bliver, hvad der kan forklare nutidens
anglo-amerikanske politiske og kulturelle dominans.
På kurset behandles nogle forskellige temaer, som kan danne
udgangspunkt for et individuelt projektemne:
1. Storbritannien og USA i krig og fred
2. Politikere og deres retorik eksemplificeret ved præsident- og
premierministertaler
3. Afkolonisering, den kolde krig, terrorens slagskygge og
populisme
4. Mediers og teknologis rolle
5. Film, billedkunst og fotografi, litteratur, tegneserier og
grafiske noveller samt rock/pop musik og mode
6. Folkelige og ideologiske bevægelser fra Gandhi over
borgerrettigheder til ”Occupy Wall Street”
7. Køn, klasse og race
8. Uddannelse, videnskab og kulturkamp
9. Subkulturer og generationer
10. Forbrug, bilisme, storbyer og forstæder og infrastruktun
Listen er ikke udtømmende og kan justeres på foranledning af
indkomne forslag inden kursusstart.
Kurset falder i to halvdele. Kursets første del foregår inden
efterårsferien. I løbet af den ugentlige tre-timers lektion, frem
til efterårsferien, læser og diskuterer vi os ind i ovenstående
hovedtemaer. Dette vil danne inspirationsgrundlag for kursets anden
del, som indeholder intensiv skrivning, studiekredse, mundtlig
præsentation af dit igangværende projektarbejde og individuel
vejledning.
Der vil blive lagt vægt på det tværfaglige, hvad angår kildeanalyse
og samordning af forskellige fagdisciplinære diskurser. I valget af
projektemne må man tænke på det undersøgte enkeltfænomens relevans
for faghistorien; man skal kunne knytte et kulturelt fænomen an til
det almenhistoriske. Der er også mulighed for at arbejde med
historiografiske emner. Sidst og ikke mindst ser vi på akademisk
formidling og skriftlighed. Færdigheder i begge dele vil blive
trænet ved analyse af eksempler på videnskabelige artikler og
diskussion af faglige tidsskrifters publiceringskrav.
Du er velkommen til at kontakte mig inden kursusstart vedr. dine
studieplaner og interesser.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for hovedtræk ved den britiske og amerikanske
kultur og historie efter 1914
• afgrænse og fremstille et selvvalgt emne hørende til den britiske
og/eller amerikanske kultur og historie
• sætte resultaterne af undersøgelsen i en relevant faghistorisk
kontekst
• redegøre for og diskutere argumentationen i de på kurset anvendte
tekster
• anvende skriftlige og ikke-skriftlige kilder til belysning af de
på kurset forelagte temaer
• kommunikere og diskutere det valgte emne tydeligt og effektivt
både mundtligt og skriftligt
• formulere og strukturere en faghistorisk tekst således, at den i
princippet ville kunne tilfredsstille formelle krav til
publicering
Bemærk, at listen er vejledende:
- A. Roberts: A History of the English-Speaking Peoples since
1900. HarperCollins, 2007.
- M. Donnelly: Sixties Britain. Pearson Longman, 2005.
- B. Porter: Empire and Superempire. Britain, America and the
World. Yale University Press, 2006.
- W. Lafeber, R. Polenberg, and N. Woloch: The American
Century. A History of the United States Since the 1890s. M.E.
Sharpe, 2013 (7th ed.).
- D. Weinstein: Rock’n America: A Social and Cultural
History. University of Toronto Press, 2015.
- N. Campbell and A. Kean: American Cultural Studies: An
Introduction to American Culture. Routledge, 2012.
- J.A. Aune and M.J. Medhurst: The Prospect of
Presidential Rhetoric. Texas A&M University Press, 2008.
- D. Sandbrook: Never Had It So Good: A History of Britain from
Suez to the Beatles. Abacus, 2005.
- D. Sandbrook: White Heat: A History of Britain in the
Swinging Sixties. Abacus 2006.
- J.R. Keller: V for Vendetta as Cultural Pastiche: A Critical
Study of the Graphic Novel and Film. McFarland & Company,
2008.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 217
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB08603U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Alexander Langkjær (langkjr@hum.ku.dk)