HHIB08564U HIS 56. Elitetori og elitekritik fra Vilfredo Pareto til Donald Trump
HIS 56. Elitetori og elitekritik fra Vilfredo Pareto til Donald Trump
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (HHIB00561E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 3A: Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (3.
semester)
Elitetori og elitekritik fra Vilfredo Pareto til Donald
Trump
Teorier om eliters fremtrædende rolle i det moderne samfund har
været centrale for politisk tænkning og debat siden slutningen af
1800-tallet. Fælles for teorierne er argumentet om, at en
minoritet, bestående af fx den økonomiske, politiske eller
kulturelle elite, indtager toppositioner inden for samfundets
forskellige sektorer, og at denne elites samfundsmæssige dominans
unddrager sig statens parlamentariske og demokratiske praksis.
Den italienske økonom og sociolog Vilfredo Pareto var en af de
første, der argumenterede for, at elitestyre er uundgåeligt i det
moderne samfund i en række undersøgelser af elitegruppers
reproduktion, transformation og cirkulation. Paretos teorier er
siden blevet videreudviklet af bl.a. den tyske sociolog Robert
Michels, den østrigske økonom Joseph A. Schumpeter og den
amerikanske sociolog C. Wright Mills, som har fremført ideer om
’oligarkiets jernlov’ (Michels), ’demokrati som en konkurrence
mellem eliter’ (Schumpeter) og ’magteliten’ (Mills).
Eliteteoriernes opståen og udbredelse er gået hånd i hånd med en
omfattende kritik af eliten – ofte med reference til ”den herskende
klasse”, som Karl Marx og Friedrich Engels allerede i midten af
1800-tallet identificerede som en uundgåelig del af det moderne
borgerlige samfund. Denne kritik har taget mange former og er
blevet rejst fra mange forskellige sider. Siden 1970erne er
kritikken imidlertid blevet forstærket og har fået en ny retning.
På dette tidspunkt fandt intellektuelle og politikere fra mange
forskellige lande og ideologiske baggrunde fælles fodslag ved at
tale på vegne af ’det tavse flertal’ imod den moderne stat og dens
herskende klasse i form af politikere, bureaukrater og eksperter,
der angiveligt forhindrede borgerne i at træffe selvstændige valg
og agere eksperter i deres eget liv. Denne udvikling er
intensiveret i det sidste årti, hvor teorier om eliten udgør et
centralt omdrejningspunkt i debatterne om, hvordan det moderne
samfunds økonomi, politik og sociale institutioner bør indrettes,
ikke mindst blandt de nye populistiske partier og bevægelser. Det
ses fx i USA, hvor en systematisk og profileret elitekritik står
centralt i Donald Trumps poltiske retorik.
I dette kursus skal vi se nærmere på, hvordan teorierne om eliten
er blevet skabt, og hvordan de har udviklet sig til at blive en
central tematik i det moderne samfunds ideologiske debatter og
politiske praksisser. Kurset fokuserer i særdeleshed på, hvordan
venstreorienterede, neoliberale og populister fandt fælles fodslag
i kritikken af eliter i 1970erne, og hvordan denne udvikling har
præget et væld af politiske dagsordner siden da.
I tråd med den nyeste internationale forskning vil vi i kurset
anskue eliten som et historisk foranderligt begreb, der er blevet
udtrykt i skiftende sammenhænge og af skiftende aktører. Kurset vil
således give en introduktion til centrale teoretiske og metodiske
diskussioner om, hvordan politiske begreber som eliten bliver skabt
og brugt, og hvordan de kan studeres.
Historieformidling og formidlingsteori er en integreret del af
kurset, der sigter mod at styrke den studerendes kommunikative
viden og færdigheder.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• præsentere forskellige former for eliteteorier, og hvordan
de er blevet skabt
• redegøre for hvilke roller eliteori har spillet i politiske
ideologi og praksis, og hvordan de har præget politiske og
samfundsmæssige dagsordner i de sidste 100 år
• redegøre for teoretiske og metodiske tilgange til studiet af
politiske begreber
• aflægge skriftlig eller mundtlig eksamen inden for
emnet
Oplyses ved kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB08564U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Niklas Olsen (nolsen@hum.ku.dk)