HHIB08563U HIS 56. Fra Xenia til SpaceX - udpluk og udvikling i velgørenhedens historie
HIS 56. Fra Xenia til SpaceX - udpluk og udvikling i velgørenhedens historie
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (HHIB00561E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 3A: Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (3.
semester)
Fra Xenia til SpaceX - udpluk og udvikling i velgørenhedens
historie
Velgørenhed kan opfattes som begreb, som fænomen og som en
institution i forskellige udgaver, og alle tre niveauer har en
lang, vigtig og begivenhedsrig historie; dens historie som den
institution der på oldgræsk betegnes euergetisme, er formentlig den
klarest kronologisk afgrænsede, dvs. hellenistisk tid, mens
begrebshistorien er mindst lige så gammel som de første større
tekstværker med reflekterende indhold. Fænomenologisk er
velgørenhedens historie sandsynligvis lige så lang som eksistensen
af sociale livsformer, hvortil mennesket hører, og mindst ligeså
vigtig og begivenhedsrig som krige og kulturkampe. Alle tre
niveauer vil blive skænket opmærksomhed i forbindelse med dette
kursus i det omfang det giver mening i forhold til de enkelte emner
og kilder, vi vil arbejde med.
Det ligger allerede i ordet selv at velgørenhed betyder ”det at
gøre godt”, hvilket jo er meget ligetil, men det bliver lynhurtigt
meget kompliceret, så snart man begynder at spørge til, hvad man
forstår ved ”godt”, hvordan velgørenheden bør udføres, hvem den bør
rettes mod, og med hvilket formål. Disse centrale spørgsmål, vil vi
følgelig arbejde med under dette kursus, ligesom vi også vil drøfte
velgørenhedens funktion i forskellige historiske sammenhænge, og om
man kan spore nogen generel udviklingstendens, og hvori en sådan i
så fald består.
Er det overhovedet muligt at forestille sig samfund og civilisation
uden velgørenhed? Er der forskel på hvilke former for velgørenhed
forskellige samfund og civilisationer praktiserer, og er
velgørenheden selv bestemmende for, hvordan de forskellige samfund
og civilisationer definerer og udvikler sig?
Velgørenhed beskrives og dyrkes som oftest med fokus på dens
økonomiske funktion, men måske der også kan observeres såvel en
social som en politisk funktion, der endog kan være bestemmende for
tilblivelsen eller opløsningen af hele samfund, alt efter hvordan
og hvor godt den håndteres. Det er der i hvert fald nogle mere
eller mindre eksplicitte men uanset hvad særdeles tankevækkende og
nutidsrelevante bud på i kursuslitteraturen, som utvivlsomt vil
give anledning til en mængde akademiske diskussioner undervejs, der
forhåbentlig vil vise sig at være mindst lige så udbytterige, som
de må forventes at blive ophedede.
Kursuslitteraturen vil bestå i et højst mangeartet materiale i form
af både mere eller mindre historiske og deskriptive tekster og
filosofisk præskriptive sådanne, foruden indskrifter, videoer samt
selvfølgelig nogle relevante moderne værker af såvel generel som
teoretisk karakter.
Kronologisk og geografisk vil to fokusområder fylde mest: 1)
oldtidens Grækenland i hellenistisk tid og 2) Danmark i
1800-tallets anden halvdel, to epoker med nogle særlig illustrative
og lærerige forskelle og ligheder i deres velgørenhedspraksis, og
ikke mindst med hver deres særegent spændende kildemateriale. Disse
to fokusområder befinder sig imidlertid inden for en bred temporal
ramme, der går fra storhedstiden for det aristokratiske
gæstevenskab (Xenia) i den arkaiske græske verden til vore dages
SpaceX, der netop i disse år er midt i bestræbelserne på at sende
mennesker til Mars med henblik på denne planets kolonisering. Dette
er således den brede kronologiske ramme, inden for hvilken vi
løbende vil foretage kritisk observerende og analyserende nedslag i
vor søgen efter brud og kontinuitet i et komplekst fænomens endnu
mere komplekse historie. Hensigten hermed er at oparbejde
historiefaglige kompetencer, som vil gøre os i stand til at såvel
forstå som forklare denne historie.
Historieformidling og formidlingsteori vil være en integreret del
af kurset med henblik på at styrke den studerendes kommunikative
kompetencer.
Udover at deltagelse på kurset i sagens natur vil være personligt
velgørende, kan den studerende også forvente at opnå nedenstående
faglige mål.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• præsentere grundig indsigt i, og solid evne til at redegøre for
velgørenhed som historisk fænomen, dvs. i dets forskellige
fremtrædelsesformer og funktioner på udvalgte steder og tidspunkter
gennem primært vesteuropæisk historie
• vise kendskab til et udpluk af relevante teorier og metoder, der
muliggør forskellige former for historisk analyse af velgørenhed
• udvise evne til at se velgørenhed i et større perspektiv, og som
følge heraf tage begrundet stilling dertil og tilføre faglig tyngde
i diskussioner om muligheder og rationaler for, samt konsekvenser
og legitimitet af forskellige former for
velgørenhed
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB08563U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kursuskapacitet
- ??
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Martin Eyrich (meyrich@hum.ku.dk)