HHIB08562U HIS 56. Opdagelsesrejser og kulturmøder
HIS 56. Opdagelsesrejser og kulturmøder
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (HHIB00561E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 3A: Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (3.
semester)
Opdagelsesrejser og kulturmøder
Vi hører gang på gang at vi lever i en globaliseret verden. Dette
synspunkt er ikke grebet ud af den blå luft, men denne verden er
ikke blevet til på et øjeblik, men er på en måde selve
slutresultatet af hele den menneskelige historie.
Det meste af jorden var beboet for mere end 15.000 år siden, men
kun langsomt oparbejdedes i de enkelte samfund kendskab til større
geografiske rammer. I ganske mange århundreder var handel og
imperialisme i forskellige udformninger de vigtigste drivkræfter i
den proces, der gjorde at flere og flere mennesker blev bevidste om
større og større dele af jorden. Af pladshensyn vil vi dog begrænse
os til perioden 900-1900.
I Europa har der siden begyndelsen af 1500-tallet eksisteret en
meget stærk fortælling om opdagelsesrejsen, den heroiske
rekognoscering af verdenshistorisk betydning, der muliggør
efterfølgende kulturmøder. Vi skal se på hvordan denne
fortælling kan indsættes i en globalhistorisk kontekst. Var nogle
sørejser foretaget af europæere omkring år 1500 noget helt særligt
i verdenshistorien indtil da, eller var rejserne blot endnu et
eksempel på at menneskene i fortiden fra tid til anden udvidede
deres horisont og etablerede kontakt med andre samfund? Var
Columbus og da Gama forskellige fra tidligere tiders rejsende, der
også nåede udenfor den ”kendte” verden? Og var portugisernes
fremrykning i Atlanterhavet i 1400-tallet ikke blot en
discount-udgave af de kinesiske flådeekspeditioner tidligere i
samme århundrede? Som skandinaver må vi naturligvis ikke glemme at
nævne Erik den Røde og Leif den Lykkelige og deres bosættelser i
Grønland og Vinland.
Gennemgående for kurset ser vi ikke kun på faktiske hændelser, men
også på hvordan fortællingen om hændelserne ændrer sig, hvordan
fortiden ikke er noget der er, men noget der
skabes.
På kurset skal vi analysere hvordan historiske opdagelsesrejser og
kulturmøder er blevet til identitetspolitiske stridspunkter i vore
dage – og vi overvejer hvad historikeren kan stille op i disse
moderne kulturkrige. Formidling af nyere forskning på området til
et bredere publikum har vist sig vanskellig, fordi hele området er
blevet så gennemsyret af politik. Vi skal i den forbindelse arbejde
indgående med formidling og formidlingsteori.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• forholde sig metodisk og kritisk til den klassiske
fortælling om opdagelsesrejsen
• forstå baggrunden for, og metodisk kunne kritisere, moderne
historiebaseret identitetspolitik, hvor forskellige etniske og
religiøse grupper kæmper om størst mulig anerkendelse fra andre
• formidle historisk ekspertise i sammenhænge hvori moderne
identitetspolitik mildt sagt tilfører debatten ekstra
lidenskab
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for BA-uddannelsen i historie; Kronologiske og geografiske spredningskrav for BA-uddannelsen i historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB08562U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kursuskapacitet
- ??
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)