HFPÅ03031U ÅU MIF Modul 4: Undervisningstilrettelæggelse og udførelse
ÅU MIF Module 4: Curriculum Planning, Syllabus Design and Teaching Procedures
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- videnskabelige problemstillinger inden for kulturforståelse, interkulturel kommunikation og kulturpædagogik
- teorier og metoder med relevans for udvikling af kulturpædagogik
- forsknings- og analysemetoder med relevans for videnskabelige problemstillinger inden for kulturforståelse, interkulturel kommunikation og kulturpædagogik, herunder evne til at reflektere over og identificere problemstillinger med hensyn til valg af forsknings- og analysemetoder.
Færdigheder i at
- analysere og vurdere moderne kulturteorier og sprogvidenskabelige teorier i relation til kulturmøder og interkulturel kommunikation
- analysere og vurdere empiriske undersøgelser inden for fagfeltet
- analysere og vurdere faktorer, der gør sig gældende i samspillet mellem sprog, kultur og identitet på mikro- og makroniveau på grundlag af forskellige kulturteorier
- analysere og vurdere læreplaner, undervisning inden for forskellige kulturpædagogiske forståelser, som de kommer til udtryk inden for forskellige institutionelle rammer, og opstille analyse- og løsningsmodeller på et videnskabeligt grundlag i forhold til identificerede problemstillinger.
Kompetencer i at
- anvende adækvate kulturpædagogiske teorier i tilrettelæggelse og evaluering af egen faglige praksis
- formidle, diskutere og indgå i faglig sparring vedrørende centrale problemstillinger inden for kulturforståelse og interkulturel kommunikation
- vejlede andre i håndteringen af interkulturel kommunikation i fremmedsprogsundervisningen.
Plan for foråret 2019:
Undervisere: Jan Lindschouw, Petra Daryai-Hansen, Anne Holmen og Slobodanka Dimova
Torsdag d. 31. januar, kl. 16.00 – 20.00: Introduktion til modul 4 - Tema: Fagdidaktiske overvejelser i planlægning
Lørdag d. 9. februar, kl. 10.00 – 15.00: Tema: Principper for undervisningsplanlægning
Torsdag d. 28.februar, kl. 16.00 – 20.00: Tema: Lærerens antagelser og vidensbase
Lørdag d. 16. marts, 10.00 – 15.00: Tema: Fra faglige mål til læseplan med eksempel fra pragmatikken
Lørdag d. 30. marts 10.00 – 15.00: Tema: Elever og undervisningsdifferentiering
Torsdag d. 11. april, kl. 16.00 – 20.00: Tema: Feedback herunder fokus på form
Lørdag d. 27. april, kl. 10.00 – 15.00: Tema: Organisationsformer og aktivitetstyper med fokus på tasks
Torsdag d. 9. maj. Kl. 16.00 – 20.00: Tema: Tværfagligt samarbejde og innovation
Se også www.mif.ku.dk
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 237
- Holdundervisning
- 36
- I alt
- 273
- Point
- 9 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Studieordning for Master i Fremmedsprogspædagogik [Masteruddannelsen, 2010-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFPÅ03031U
- Point
- 9 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Juhl Lindschouw (janl@hum.ku.dk)
Undervisere
Anne Holmen (aholmen@hum.ku.dk)
Slobodanka Dimova (slobodanka.dimova@hum.ku.dk)
Petra Daryai-Hansen (petra.dhansen@hum.ku.dk)